University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Resources and capabilities of business ecosystem case Suur-Savon Sähkö

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Syrjämäki, Tatja
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia liiketoimintaekosysteemin kyvykkyyksiä ja resursseja. Digitalisaatio ja jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö edellyttävät energia-alalla uudenlaisia kumppanuuksia ja toimintamalleja. Ekosysteemejä hyödyntäen voidaan vastata muuttuvaan liiketoimintaympäristöön, sillä ne ovat tehokas tapa kehittää uusia kyvykkyyksiä ja luoda uutta liiketoimintaa. Tämän tutkielman tarkoitus on tunnistaa energia-alalle perustetun liiketoimintaekosysteemin tarvitsemat resurssit ja kyvykkyydet. Kyvykkyysvaatimusten ohella tutkimus käsittelee ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden resurssien ja kyvykkyyksien jakoa sekä pyrkii tunnistamaan ekosysteemille kilpailuetua tuovat kyvykkyydet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, kyselyllä sekä havainnoimalla. Haastateltavat koostuvat ekosysteemin jäsenorganisaatioiden asiantuntijoista ja toimitusjohtajista, yhteensä kolmesta eri energia-alan yrityksestä. Tutkimustulosten perusteella liiketoimintaekosysteemi tarvitsee kolmenlaisia kyvykkyyksiä menestyäkseen. Operatiiviset kyvykkyydet yhdessä resurssien kanssa ovat toiminnan perusedellytys. Dynaamisia kyvykkyyksiä taas tarvitaan nopeasti muuttuviin ympäristöihin sopeutumiseen, kun taas strategiset kyvykkyydet mahdollistavat erottumisen kilpailijoista. Tutkimustulokset osoittavat, että uusien tuotteiden kehittämisen kyvykkyys ja markkinoiden aistimisen kyvykkyys sekä operatiivisen yhteistyön kyvykkyydet vaikuttavat eniten liiketoimintaekosysteemin kilpailuetuun ekosysteemin markkinoilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jotta ekosysteemi pystyy tuottamaan arvoa, sen jäsenten on oltava valmiita jakamaan ekosysteemiin erilaisia toisiaan täydentäviä resursseja ja kyvykkyyksiä. Jaetut resurssit ja kyvykkyydet voivat yhdistettynä muodostaa kilpailuedun, joita kilpailevien yritysten on yksittäin vaikea muodostaa. ...
 
The purpose of this master’s thesis is to determine the resources and capabilities of a new business ecosystem. Digitalization and the continually changing business environment require new types of partnerships and operating models in the energy sector. To respond to the changes in the business environment, ecosystems have been identified as an effective way to create new business and develop new capabilities in the energy sector. This study aims to identify the required resources and capabilities for a new business ecosystem in the energy sector. In addition to identifying the requirements, the study focuses on resource and capability sharing and aims to identify the capabilities that provide a competitive advantage. The research was conducted as a qualitative case study, and the data was collected through semi-structured individual interviews, a questionnaire, and by active observation. The interviews were conducted by interviewing experts and chief executive officers from three different energy companies. The findings of the study contain the required resources and capability ties of intelligent maintenance business ecosystem. These suggest that the target business ecosystem requires additional operational capabilities and resources to conduct primary activities. Dynamic capabilities are needed to develop and adapt to rapidly changing environments, and strategic capabilities enable differentiation from competitors. Research findings suggest that new product development capability, market sensing capability and operational co- operation capability contribute most to the advantage of the business ecosystem`s respective market. In conclusion, ecosystem`s members need to share different complementary resources and capabilities to participate in value creation. These shared resources and capabilities can together create such competitive advantage that is difficult for competitors to replicate. ...
 
Keywords
liiketoimintaekosysteemit resurssit kyvykkyys kilpailuetu business ecosystems resources capability competitive advantage
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208254330

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Competitive advantage from leveraging external resources : reuse of open source software components 

    Kurppa, Kimmo (2013)
    This study is interested in how commercial firms can use open source software components and lines of open source software code as components in their own privately produced software products. International network of open ...
  • Electronic services as a creator of competitive advantage in conventional scheduled airlines 

    Lehtinen, Pekka (2006)
  • Business schools’ competitive strategies : whose goals, which aims? 

    Ojala, Anu (Emerald Publishing Limited, 2019)
    Purpose This study reviews the literature on business-school (b-school) competition and competitiveness to extend our understanding of b-schools’ competitive strategies. Design/methodology/approach Both content and ...
  • Competition between marine mammals and fisheries in contemporary harvested marine ecosystems 

    Jusufovski, Dunja; Saavedra, Camilo; Kuparinen, Anna (Inter-Research Science Publisher, 2019)
    Competitive interactions between marine mammals and fisheries represent some of the most complex challenges in marine resource management worldwide. The development of commercial fisheries and recovering marine mammal ...
  • Business capability approach for product experience management 

    Seppänen, Jonne (2022)
    Tuotekokemuksen hallinta (PXM) on viime vuosien aikana syntynyt uusi konsepti, joka keskittyy hyvien tuotekokemusten mahdollistamiseen koko asiakaspolun ajan tavoitteena luoda sitoutuneisuutta ja siten kilpailuetua ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre