The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Naiskuvan esittäminen mainonnassa on käsitelty paljon monien vuosien ajan. Yhteiskunta on suhtautunut siihen pitkään stereotyyppisesti ja antaen naisille erilaisia rooleja esitettäväksi, mutta se on pyrkinyt muuttumaan viime vuosina esimerkiksi uuden termin ’femmainonta’ avulla. Tämän kandidaatin opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia eroja naiskuvassa on valituissa kampanja mainoksissa ja millainen on Calvin Kleinin naiskuva heidän kampanjassaan #mycalvins. Mainoskuvat ovat valittu vuosilta 2015, 2016 ja 2019. Tämän tutkimuksen menetelmänä on multimodaalinen diskurssianalyysi ja mainoskuvien visuaalinen lukeminen, jotka sisältävät periaatteessa kaiken sen, mitä kuva- ja tekstianalyysissä tarvitaan eli analysoidaan ilmeitä, eleitä, katse kontaktia ja niin edelleen. Mainoksien kuva-analyysin tulokset olivat erilaiset. Vuoden 2015 naisen kuva oli huonoin näistä kolmesta, koska siinä nainen esitettiin himottuna esineenä, joka oli alemmassa asemassa kuin kuvassa oleva mies. Vuoden 2016 naisen kuva sen sijaan oli parempi. Siinä nainen oli vapaampi ja visuaalisesti monipuolisempi, mutta kuitenkin siinä esiintynyt mies rajoitti hänen vapauttaan. Lopuksi vuoden 2019 naisen kuva oli parhain kaikista, koska siinä hän oli visuaalisesti monipuolisin eli pluskokoinen, kurvikas vartaloinen ja tumma ihoinen. Tulokset osoittavat siis, että Calvin Kleinin naiskuva on muuttunut vuosien aikana yhä monipuolisemmaksi. Mahdollisia vaikutuksia tällä tutkimuksella olisi ihmisten asenteiden muuttaminen paremmaksi esimerkiksi vartalo- ja ihonväripositiivisuudessa sekä vanhojen näkemyksien jättäminen menneisyyteen. Lisäksi ajan myötä muuttuneet sosiaaliset käytännöt voisivat vaikuttaa rasismin ja ihanteellisen kehonkuvan ideologian sekä sen stereotypian vähentämiseen yhteiskunnassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The functions of English in advertising in Finland
Viitamäki, Minna (2003) -
The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam
Nguyen, Chuong (2020)The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ... -
The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
Hasanen, Annika (2021)Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea ... -
’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
Heikkinen, Katarina (2023)Kielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.