University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins

Thumbnail
View/Open
475.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Parviainen, Ida
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Naiskuvan esittäminen mainonnassa on käsitelty paljon monien vuosien ajan. Yhteiskunta on suhtautunut siihen pitkään stereotyyppisesti ja antaen naisille erilaisia rooleja esitettäväksi, mutta se on pyrkinyt muuttumaan viime vuosina esimerkiksi uuden termin ’femmainonta’ avulla. Tämän kandidaatin opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia eroja naiskuvassa on valituissa kampanja mainoksissa ja millainen on Calvin Kleinin naiskuva heidän kampanjassaan #mycalvins. Mainoskuvat ovat valittu vuosilta 2015, 2016 ja 2019. Tämän tutkimuksen menetelmänä on multimodaalinen diskurssianalyysi ja mainoskuvien visuaalinen lukeminen, jotka sisältävät periaatteessa kaiken sen, mitä kuva- ja tekstianalyysissä tarvitaan eli analysoidaan ilmeitä, eleitä, katse kontaktia ja niin edelleen. Mainoksien kuva-analyysin tulokset olivat erilaiset. Vuoden 2015 naisen kuva oli huonoin näistä kolmesta, koska siinä nainen esitettiin himottuna esineenä, joka oli alemmassa asemassa kuin kuvassa oleva mies. Vuoden 2016 naisen kuva sen sijaan oli parempi. Siinä nainen oli vapaampi ja visuaalisesti monipuolisempi, mutta kuitenkin siinä esiintynyt mies rajoitti hänen vapauttaan. Lopuksi vuoden 2019 naisen kuva oli parhain kaikista, koska siinä hän oli visuaalisesti monipuolisin eli pluskokoinen, kurvikas vartaloinen ja tumma ihoinen. Tulokset osoittavat siis, että Calvin Kleinin naiskuva on muuttunut vuosien aikana yhä monipuolisemmaksi. Mahdollisia vaikutuksia tällä tutkimuksella olisi ihmisten asenteiden muuttaminen paremmaksi esimerkiksi vartalo- ja ihonväripositiivisuudessa sekä vanhojen näkemyksien jättäminen menneisyyteen. Lisäksi ajan myötä muuttuneet sosiaaliset käytännöt voisivat vaikuttaa rasismin ja ihanteellisen kehonkuvan ideologian sekä sen stereotypian vähentämiseen yhteiskunnassa. ...
Keywords
mycalvins Calvin Klein kampanjat naiset mainonta englannin kieli naiskuva diskurssianalyysi kuvat sukupuoli media campaigns women advertising English language view of women discourse analysis pictures gender
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208164116

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam 

    Nguyen, Chuong (2020)
    The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ...
  • The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements 

    Hasanen, Annika (2021)
    Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea ...
  • "She's the greatest earthbender I've ever seen!" : female agency and representation in the animated series Avatar: The Last Airbender 

    Halttunen, Susanna (2022)
    Media ja sen sisältämät diskurssit ovat avainasemassa rakentamassa todellisuuttamme ja ymmärrystämme siitä, keitä olemme ja mihin koemme sen perusteella pystyvämme ja kuuluvamme. Sillä on erityisesti nuorten ihmisten ...
  • Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook 

    Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)
    Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ...
  • The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland 

    Koskinen, Suvi (2022)
    Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre