Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorKervinen, Inka
dc.date.accessioned2022-08-10T05:37:18Z
dc.date.available2022-08-10T05:37:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82453
dc.description.abstractTyöntekijöiden irtisanoutumiset ovat olleet ennätyslukemissa viimeisen vuoden aikana. Englanniksi tälle ilmiölle on annettu nimi ”the Great Resignation” ja siitä on nähtävissä merkkejä ympäri maailman, esimerkiksi Yhdysvalloissa (Work Institute, 2022 ; Achievers, 2022) ja Suomessa (Ellun Kanat, 2022 ; Kauppalehti, 2022). Työntekijöiden vaihtuvuutta on tutkittu laajasti aiemminkin, mutta erityisesti nykyisen kaltainen pandemian jälkeinen ympäristö ja talouden nopeat muutokset perustelevat aiheen uuden tutkimuksen tärkeyttä. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä työntekijöiden ja työnantajien suhteeseen liittyvistä odotuksista ja psykologista sopimuksista yhden organisaation tapaustutkimuksen kautta. Organisaation 25:stä työntekijästä haastateltiin tutkimusta varten 22 työntekijää. Heidän haastattelunsa analysoitiin laadullisin menetelmin, jotta vastauksien tulkinnassa saatiin annettua tilaa haasteltavien itsensä omille tulkinnoille aiheesta. Teorialuvun alussa käsitellään työntekijän ja työnantajan välistä suhdetta selittäviä keskeisiä teorioita, Social Exchange Theory (mm. Oparaocha, 2016), Organizational Citizenship Behavior (mm. Organ, 1988), psykologiset sopimukset (mm. Robinson ym., 1994) ja odotukset (mm. Schweitzer & Lyons, 2008). Luku jatkuu esittelemällä mahdollisia selityksiä työntekijöiden reaktioille tapahtumiin, jotka selittävät työntekijän irtisanoutumista tai työsuhteessa jatkamista (mm. Bandura, 1989 ; Deci & Ryan, 1985). Seuraavana luvussa käsitellään työntekijöiden mahdollisia päätöksentekoprosesseja liittyen irtisanoutumiseen tai työsuhteen jatkamiseen (mm. Lee & Mitchell, 1994). Tämän tutkimuksen tulokset sopivat hyvin yhteen aiheesta aiemmin tehdyn tutkimuksen kanssa. Tutkimuksessa esiinnousseita pääteemoja ovat esimerkiksi työn kautta saatujen sosiaalisten kanssakäymisten, työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisen ja kehittymismahdollisuuksien tarjoamisen tärkeys. Tämä tutkimus tuo lisää aiempaan tutkimukseen kuvailemalla tarkemmin haastateltavien ajatuksia aiheesta suorien lainausten avulla. Tämä tutkimus keskittyi yhden organisaation tilanteen laaja-alaiseen tarkasteluun, joten tulevaa laadullista tutkimusta tarvitaan rajatumman yksittäisen ilmiön vaikutuksista työntekijöiden haluun jäädä organisaatioon tai haluun irtisanoutua.fi
dc.description.abstractEmployee turnover has been at an all time high within the past year with examples of the phenomenon named “the Great Resignation” rising all over the world including e.g., the United States (Work Institute, 2022 ; Achievers, 2022) and Finland (Ellun Kanat, 2022 ; Kauppalehti, 2022). Empoyee turnover is a well-studied area in the management field. However the current post-pandemic environment and the rapidly changing nature of economic sphere make the topic an essential area of research. This study aims to expand the understanding on the expectations and psychological contracts in place between an employer and employee through a case study of a tech company. In total 22 out of 25 employees were interviewed and the interviews were analysed through qualitative methods to allow the interviewees to express their views in their own words. The theory chapter briefly introduces the concepts explaining employer-employee relationship; Social Exchange Theory (e.g., Oparaocha, 2016), Organizational Citizenship Behavior (e.g., Organ, 1988), psychological contracts (e.g., Robinson et al., 1994), and expectations (e.g., Schweitzer & Lyons, 2008). The chapter continues with an overview of employees’ individual thought-processes explaining the reactions leading to either turnover or retainment (e.g. Bandura, 1989 ; Deci & Ryan, 1985) followed by introducing possible paths to turnover (e.g., Lee & Mitchell, 1994). The findings of the study align well with previous studies by highlighting e.g., the importance of fostering quality social interactions, concerning for employees’ well-being and providing opportunities for development. The study adds to previous research on the field by elaborating on the mentions of different factors through direct quotes from the interviews. As this study provided a broad analysis of one specific case organization, the future research may focus on the effects of a more defined concept on employee turnover through qualitative methods.en
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherpsychological contract
dc.subject.otherengagement
dc.subject.otherOrganizational Citizenship Behaviour (OCB)
dc.titleWhat do employees want? : a case study of Finnish Tech Company
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208104002
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysovaihtuvuus
dc.subject.ysoodotukset
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysoturnover (replacement)
dc.subject.ysoexpectations
dc.subject.ysoemployees
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot