Employees' expectations of communicative work in internal communication : a case study
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Organisaatioiden jatkuvasti muuttuva ja kompleksinen toimintaympäristö on vaikuttanut viestintäympäristöön ja työntekijöiden viestintäroolin kasvamiseen organisaation viestinnässä (Pekkala, 2021). Organisaatiot odottavat, että työntekijät viestivät aktiivisesti eikä viestintä ole enää vain viestinnän ammattilaisten vastuulla (Madsen & Verhoeven, 2019). Odotusten tunnistaminen ja monitorointi on koettu tehokkaaksi tavaksi pysyä muuttuvan ympäristön mukana (Ledingham, 2003). Ilmiötä on kuitenkin tutkittu vain vähän työntekijöiden näkökulmasta, minkä vuoksi tämä tutkimus pyrki parantamaan nykyistä ymmärrystä: miten työntekijät näkevät muutoksen ja millaisia odotuksia heillä on organisaatiota ja sisäistä viestintää sekä heitä itseään kohtaan sekä millaisia odotuksia he kokevat tulevan organisaation suunnasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä organisaatiossa. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijöiden roolia sisäisessä viestinnässä sisäisen viestinnän, viestinnällistyvän työn ja viestintätoimijuuden näkökulmista. Toisessa teoriaosuudessa käsiteltiin odotuksia ja odotustenhallintaa esittelemällä ensin käsitteitä, jotka sitovat sisäisen viestinnän ja odotukset yhteen: luottamus, suhteet ja tyytyväisyys. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen, sillä tavoitteena oli syventää ymmärrystä aiheesta. Kahdeksaa työntekijää haastateltiin tutkimusta varten ja kerätty data analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Työntekijöiden odotuksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että työntekijät ovat ymmärtäneet heidän kasvavan viestintäroolin organisaatiossa. Tunnistamisesta huolimatta työntekijät eivät ole kuitenkaan täysin hyväksyneet kaikkia odotuksia osaksi rooliaan. Voidaan myös todeta, että työntekijöiden odotukset ovat monitasoinen ilmiö, joista kriittisimpinä organisaation on huomioitava työntekijöiden minimiodotukset, jotta he voivat minimoida kriisejä. Työntekijöiden roolit muuttuvat kuitenkin jatkuvasti viestintäympäristön vaatimusten, työntekijöiden sekä organisaatioiden tavoitteiden mukaan.
...
The constantly changing and complex environment has influenced organizations’ communicative environment and the increase of employees’ communication roles in corporate communication (Pekkala, 2021). Organizations expect employees to communicate actively, and communications is no longer only the responsibility of communications professionals (Madsen & Verhoeven, 2019). Recognizing and monitoring expectations have been seen effective to keep up with the changing environment (Ledingham, 2003). The phenomenon has hardly been studied from employees' perspective which is why this study aims to improve the current understanding of how employees perceive their role and what kind of expectations they have towards the organization and internal communication and towards themselves about internal communication. In addition, the expectations that they think come from organization about internal communication is studied. The study was conducted as a case study in one organization. In theory, employees’ role in internal communications were inspected from the perspective of internal communication, communicative work and professional agency in communication. The second part of the theory explored the expectations and expectations management introducing first concepts that connect internal communications and expectations: trust, relationship and satisfaction. The study was conducted as qualitative research with semi-structured interviews as the aim was to deepen the understanding of the topic. Eight employees from the case organization were interviewed and the collected data was analyzed with inductive data-driven content analysis method. It can be concluded that the employees have understood their increasing communication role in the organization. Despite the recognition, however, the employees have not fully accepted all expectations as part of their roles. It can also be stated that employees' expectations are multi-level phenomenon, the most critical of which the organization must consider the employees' minimum expectations so that they can minimize crises. In the end, it must be noted that the roles of employees are constantly changing with requirements of the communication environment, the goals of the employees and the organizations.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27657]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Employees’ perceptions of relational communication in full-time remote work in the public sector
Jämsen, Rasa; Sivunen, Anu; Blomqvist, Kirsimarja (Elsevier Ltd., 2022)The global COVID-19 pandemic has led to numerous changes in society. This paper aims to understand how the abrupt transfer to remote work is reflected in employees' perceptions of relational communication at their work. ... -
Supporting employee engagement with internal communication for high reliability
Karjalainen, Annamari (2015)Tämä pro gradu-työ tarkastelee kirjallisuuden ja empiirisen tutkimuksen avulla työntekijöiden sitoutumista organisaatioissa, joiden toiminnalle korkea luotettavuusvaatimus on edellytys. Työntekijöiden sitoutuminen ... -
Engaging Employees via Digital Technologies : An Integrative Model of Change Management and Communication via Internal Social Media
Agerholm Andersen, Mona; Valentini, Chiara (Routledge, 2023)Internal social media (ISM) has increasingly gained relevance as a networking platform on which employees can share content and actively engage in conversations across functions, regions, and hierarchical levels. Many ... -
The role of internal branding in employee brand knowledge, brand commitment and brand endorsement : a case study
Kemppi, Mari (2020)Työntekijät voivat olla yrityksen arvokkaimpia brändinrakentajia. Erityisesti palveluorganisaatioissa työntekijöiden käyttäytyminen heijastuu vahvasti asiakaskokemukseen. Useissa tutkimuksissa on havaittu, että sisäinen ... -
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ...