Employees' expectations of communicative work in internal communication : a case study

Abstract
Organisaatioiden jatkuvasti muuttuva ja kompleksinen toimintaympäristö on vaikuttanut viestintäympäristöön ja työntekijöiden viestintäroolin kasvamiseen organisaation viestinnässä (Pekkala, 2021). Organisaatiot odottavat, että työntekijät viestivät aktiivisesti eikä viestintä ole enää vain viestinnän ammattilaisten vastuulla (Madsen & Verhoeven, 2019). Odotusten tunnistaminen ja monitorointi on koettu tehokkaaksi tavaksi pysyä muuttuvan ympäristön mukana (Ledingham, 2003). Ilmiötä on kuitenkin tutkittu vain vähän työntekijöiden näkökulmasta, minkä vuoksi tämä tutkimus pyrki parantamaan nykyistä ymmärrystä: miten työntekijät näkevät muutoksen ja millaisia odotuksia heillä on organisaatiota ja sisäistä viestintää sekä heitä itseään kohtaan sekä millaisia odotuksia he kokevat tulevan organisaation suunnasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä organisaatiossa. Ensimmäisessä teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijöiden roolia sisäisessä viestinnässä sisäisen viestinnän, viestinnällistyvän työn ja viestintätoimijuuden näkökulmista. Toisessa teoriaosuudessa käsiteltiin odotuksia ja odotustenhallintaa esittelemällä ensin käsitteitä, jotka sitovat sisäisen viestinnän ja odotukset yhteen: luottamus, suhteet ja tyytyväisyys. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen, sillä tavoitteena oli syventää ymmärrystä aiheesta. Kahdeksaa työntekijää haastateltiin tutkimusta varten ja kerätty data analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Työntekijöiden odotuksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että työntekijät ovat ymmärtäneet heidän kasvavan viestintäroolin organisaatiossa. Tunnistamisesta huolimatta työntekijät eivät ole kuitenkaan täysin hyväksyneet kaikkia odotuksia osaksi rooliaan. Voidaan myös todeta, että työntekijöiden odotukset ovat monitasoinen ilmiö, joista kriittisimpinä organisaation on huomioitava työntekijöiden minimiodotukset, jotta he voivat minimoida kriisejä. Työntekijöiden roolit muuttuvat kuitenkin jatkuvasti viestintäympäristön vaatimusten, työntekijöiden sekä organisaatioiden tavoitteiden mukaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211105140Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share