Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOrenius, Disa
dc.date.accessioned2022-08-01T05:29:14Z
dc.date.available2022-08-01T05:29:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82424
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi haluamme tarkastella musiikin ja oppimisen yhteyttä hieman syvemmin. Tässä tutkimuksessa perehdymme siihen, mitä musiikin avulla oppimisesta ajatellaan ja voiko musiikin avulla oppia vierasta kieltä. Tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin informaalia oppimista, sillä haluamme saada tietoa mahdollisesta musiikin avulla oppimisesta erityisesti koulun ulkopuolella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuuntelevatko lukiolaiset ranskankielisiä lauluja oppiakseen ranskaa koulun ulkopuolella. Lisäksi pyrimme tutkimaan, onko ranskankielisten laulujen kuuntelulla koulun ulkopuolella vaikutusta lukiolaisten motivaatioon ja taitoihin. Valitsimme motivaation syvemmän tarkastelun kohteeksi, sillä se on tärkeä osa oppimisprosessia. Haluamme tutkimuksen avulla saada lisää tietoa siitä, onko musiikki hyödyllinen oppimisen työkalu. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli avoimia sekä suljettuja kysymyksiä yhteensä yhdeksän. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin lukiolaiset, sillä he kykenevät reflektoimaan ja tuomaan esille omia ajatuksia sekä kokemuksia perusteluiden kera. Lisäksi koimme lukiolaiset sopivana kohderyhmänä, koska ranskan kieltä voi yleensä opiskella vain valinnaisena aineena, jolloin heillä on oletettavasti motivaatiota oppia ranskan kieltä. Kyselylomake toteutettiin sähköisessä muodossa, joka mahdollisti useamman lukiolaisen osallistumisen niin maantieteellisesti kuin aikataulullisesti. Kyselymme on melko pienimuotoinen ja sen vuoksi huomautamme, että tulokset eivät ole yleistettävissä, vaan on kyse tietyistä lukiolaisista. Kyselyn avulla tarkasteltiin mm. sitä, että mitä lähteitä lukiolaiset käyttävät musiikin kuunte luun sekä mikä heitä motivoi kuuntelemaan ranskankielistä musiikkia. Tutkimuksella saatiin selville, että vastaajat kuuntelevat ranskankielisiä lauluja koulun ulkopuolella oppiakseen ranskan kieltä, sillä esimerkiksi Suomessa musiikin avulla altistuu ranskan kielelle helpommin. Tulokset näyttivät lisäksi, että ranskankielisten laulujen kuuntelu vaikuttaa myönteisesti vastaajien motivaatioon sekä taitoihin. Tulokset vahvistavat käsitystä musiikin avulla oppimisesta sekä musiikin myönteisestä vaikutuksesta koskien oppimisprosessia.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlangue française
dc.subject.otherapprentissage informel
dc.subject.othermotivation
dc.subject.othermusique
dc.titleLes chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208013980
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomusiikki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright