dc.contributor.author | Orenius, Disa | |
dc.date.accessioned | 2022-08-01T05:29:14Z | |
dc.date.available | 2022-08-01T05:29:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82424 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen
oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi
haluamme tarkastella musiikin ja oppimisen yhteyttä hieman syvemmin. Tässä tutkimuksessa perehdymme siihen, mitä musiikin avulla oppimisesta ajatellaan ja voiko musiikin avulla oppia vierasta kieltä.
Tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin informaalia oppimista, sillä haluamme saada tietoa mahdollisesta
musiikin avulla oppimisesta erityisesti koulun ulkopuolella.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuuntelevatko lukiolaiset ranskankielisiä lauluja oppiakseen ranskaa koulun ulkopuolella. Lisäksi pyrimme tutkimaan, onko ranskankielisten laulujen kuuntelulla koulun
ulkopuolella vaikutusta lukiolaisten motivaatioon ja taitoihin. Valitsimme motivaation syvemmän tarkastelun kohteeksi, sillä se on tärkeä osa oppimisprosessia. Haluamme tutkimuksen avulla saada lisää tietoa
siitä, onko musiikki hyödyllinen oppimisen työkalu.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli avoimia sekä suljettuja kysymyksiä yhteensä yhdeksän. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin lukiolaiset, sillä he kykenevät reflektoimaan ja tuomaan esille
omia ajatuksia sekä kokemuksia perusteluiden kera. Lisäksi koimme lukiolaiset sopivana kohderyhmänä,
koska ranskan kieltä voi yleensä opiskella vain valinnaisena aineena, jolloin heillä on oletettavasti motivaatiota oppia ranskan kieltä. Kyselylomake toteutettiin sähköisessä muodossa, joka mahdollisti useamman lukiolaisen osallistumisen niin maantieteellisesti kuin aikataulullisesti. Kyselymme on melko pienimuotoinen ja sen vuoksi huomautamme, että tulokset eivät ole yleistettävissä, vaan on kyse tietyistä lukiolaisista. Kyselyn avulla tarkasteltiin mm. sitä, että mitä lähteitä lukiolaiset käyttävät musiikin kuunte luun sekä mikä heitä motivoi kuuntelemaan ranskankielistä musiikkia.
Tutkimuksella saatiin selville, että vastaajat kuuntelevat ranskankielisiä lauluja koulun ulkopuolella oppiakseen ranskan kieltä, sillä esimerkiksi Suomessa musiikin avulla altistuu ranskan kielelle helpommin.
Tulokset näyttivät lisäksi, että ranskankielisten laulujen kuuntelu vaikuttaa myönteisesti vastaajien motivaatioon sekä taitoihin. Tulokset vahvistavat käsitystä musiikin avulla oppimisesta sekä musiikin myönteisestä vaikutuksesta koskien oppimisprosessia. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | langue française | |
dc.subject.other | apprentissage informel | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | musique | |
dc.title | Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202208013980 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |