”My God. It's 1962 all over again.” : kylmän sodan uhkakuvat 1980-luvun scifi- ja toimintaelokuvissa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on vastata siihen, miten ydinsodan uhkakuvat ja pelot sekä sen aikainen politiikka lännessä, mikä kietoutui 1980-luvun alussa tiukasti presidentti Reaganin uhkaavaan ydinasepolitiikkaan, heijastuivat 1980-luvun elokuviin. Tarkastelen, kuinka elokuvissa näytetään aikakaudelle ominaista turvattomuutta sekä miten ja millaista viholliskuvaa Neuvostoliitosta luotiin länsimaalaisissa elokuvissa. Lisäksi analysoitavanani on yksi Neuvostoliittolainen elokuva, josta tarkoituksenani on tarkastella idän luomaa uhkakuvaa lännestä ja ydinsodasta selviytymistä.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomen turvallisuuspolitiikka ja kysymys Euroopan yhteisön jäsenyydestä kylmän sodan päätösvaiheissa noin vuosina 1985-1992
Roiko-Jokela, Tapio (2023)Tutkielmassa tarkastellaan aineistolähtöistä ja käsitehistoriallista lähestymistapaa yhdistäen Suomen turvallisuuspolitiikan suuntaviivoista käytyä julkista keskustelua. Työn ajallinen painopiste on vuodesta 1985 vuoden ... -
Missiona Ukraina? : messianismi Venäjän toimien oikeuttajana Putinin Oranssia vallankumousta ja Euromaidan-protestia käsittelevässä retoriikassa
Mäkelä, Emmi (2015)Vuonna 2004 Oranssiksi vallankumoukseksi ja loppuvuodesta 2013 Euromaidaniksi nimettyjen, Ukrainan kansallisen politiikan kriisiin vieneiden prosessien ytimessä oli kysymys valtion tulevaisuuden kansainvälisestä suunnasta ... -
UNESCO’s cinematic multiverse and the best of all possible worlds
Huttunen, Miia (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2020) -
Suitable for Western Audiences: UNESCO and the Self-fulfilling Prophecy of Cinematic Cultural Diplomacy
Huttunen, Miia (2020)Through a reading of cinematic cultural diplomacy in the post-World War II UNESCO context, this study focuses on the potential cinema holds for speaking to the politics of difference. Traditionally seen as problematic and ...