dc.contributor.advisor | Ek, Terhi | |
dc.contributor.author | Koivisto, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2022-07-26T05:08:03Z | |
dc.date.available | 2022-07-26T05:08:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82402 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen kasvattajien näkökulmia varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksesta ja läheisyydestä koronapandemian aikana. Tutkimuksessa selvitetään kasvattajien näkemyksiä hellyyden ja sylittelyn riittävyydestä sekä sitä, kuinka kasvattajat kokevat resurssien riittävyyden lasten yksilölliselle kohtaamiselle ja lämpimälle vuorovaikutukselle. Tavoitteena on tuoda ymmärrystä tämänhetkisestä tilanteesta eläessämme kolmatta koronapandemiakevättä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusaineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuvan sähköisen Webropol-kyselyn avulla keväällä 2022. Verkkokyselylomake jaettiin yhdessä varhaiskasvatusta koskevassa Facebook-ryhmässä ja siihen vastasi yhdeksäntoista varhaiskasvatuksessa eri ammattinimikkeillä työskentelevää henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen, fenomenologiseen lähestymistapaan nojaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että kasvattajien kokemukset vuorovaikutuksesta ja läheisyyden toteutumisesta pandemian aikana vaihtelivat. Noin puolet kasvattajista kokee pandemialla olleen vaikutusta vuorovaikutukseen ja läheisyyteen. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää, että läheisyys ja vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvatuksessa on enemmän kasvattajista kuin olosuhteista riippuvaista. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sylittely | |
dc.title | Vuorovaikutus ja läheisyys varhaiskasvatuksessa koronapandemian aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202207263962 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | läheisyys | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |