dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Mäki-Tuuri, Ville | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T11:35:18Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T11:35:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82101 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan black metal -musiikkia, sen historiaa ja kehitystä sekä siihen yleisesti liitettyjä, jonkinasteista ekstremismiä edustavia lieveilmiötä, kuten okkultismia, satanismia ja äärioikeistolaisuutta. Black metaliin on jo sen varhaisimmissa vaiheessa kuulunut oleellisesti tietyntyyppinen shokeeraaminen, provosointi ja yleisesti hyväksyttyjä yhteiskunnallisia ja sosiaalisia normeja vastaan rikkominen. Tämän shokeeraamisen eräänä äärimmäisimpänä manifestaationa voidaan pitää kokonaisen äärioikeistolaisen musiikkityylin, kansallissosialistisen black metalin kehittymistä. Tutkielman tavoitteena on black metalin historiaa ja kehitystä tarkastelemalla pyrkiä vastaamaan kysymykseen siitä, missä määrin black metaliin liittyvässä poliittisessa ekstremismissä on kyse vakavasti otettavasta ideologiasta ja toiminnasta ja missä määrin pelkästä määrätynlaisen julkisuuskuvan luomiseen tähtäävästä tehokeinosta. Lisäksi tavoitteena on koota yhteen aiempaa tutkimuskirjallisuutta ja pyrkiä nostamaan esiin uusia näkökulmia mahdollista jatkotutkimusta varten. Tutkielman tutkimusote on teoreettinen ja tutkimusmenetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Koska tutkielman tavoitteena on osaltaan pyrkiä kuvailemaan käsiteltävää ilmiötä ja sen historiaa mahdollisimman laaja-alaisesti, ei kirjallisuuden valinnassa ole käytetty erityisen tarkkoja rajauksia. Ensisijaisesti on kuitenkin käytetty vertaisarvioitua tutkimuskirjallisuutta ja vähäisemmässä määrin myös populaareja lähteitä. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikkitiede | |
dc.subject.other | black metal | |
dc.subject.other | ekstremismi | |
dc.subject.other | transgressio | |
dc.title | Black metal, transgressio ja ekstremismi : ideologiaa vai provosointia? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206293701 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | äärioikeistolaisuus | |
dc.subject.yso | satanismi | |
dc.subject.yso | heavy metal | |
dc.subject.yso | black metal | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | yhtyeet | |
dc.subject.yso | okkultismi | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |