Vastuullinen retkeily : verkkokurssi retkeilyn perusteisiin
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tukea vastuullisen ja turvallisen retkeilyn aloittamista oppimateriaalituotannon keinoin. Oppimateriaali on suunnattu erityisesti aloittelevalle retkeilijälle tai retkeilystä kiinnostuneelle. Tavoitteeseen edettiin tuottamalla retkeilyaiheiseen taustakirjallisuuteen, asiantuntijapalautteeseen ja käytännön kokemukseen perustuva Vastuullisen retkeilyn verkkokurssi. Verkko-oppimateriaali on saatavilla osoitteessa: www.retkeilykurssi.teachable.com/p/vastuullisen-retkeilyn-perusteet.
Taustakirjallisuus ja oppimateriaalille asetetut tavoitteet ohjasivat oppimateriaaliprosessia. Oppimateriaaliprosessin tutkimusosa muodostui kahdelta eräopasopettajalta kerätystä asiantuntijapalautteesta, jonka perusteella selvitettiin vastaako oppimateriaali sille asetettuihin tavoitteisiin. Asiantuntijapalautteesta koostunut tutkimusaineisto analysoitiin mukaillen väljästi aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Molemmat eräopasopettajat kokivat, että oppimateriaali antaa hyvän pohjan retkeilyn aloittamiselle helpoissa olosuhteissa. Retkeilyn vastuullisuus teeman käsittely sai oppimateriaalissa kiitosta ja oppimateriaalin koettiin innostavan kokeilemaan retkeilyä. Oppimateriaalin nähtiin myös olevan selkeä ja helppokäyttöinen. Oppimateriaalin sisältöihin muun muassa varusteisiin, juomaveteen, tiskiveteen ja suunnistukseen ehdotettiin muutamaa korjausta tai lisäystä. Nämä korjausehdotukset ja lisäykset tehtiin eräopasopettajilta saatujen palautteiden mukaisesti.
...
This Master’s thesis was aimed to support sustainable and safe hiking in Finland during seasons from spring to autumn. Learning material is for beginner hikers or people who are interested in hiking in Finland. This goal was reached by producing a learning material based on the literature on hiking, expert feedback, and practical knowledge. The web-based learning material is available at www.retkeilykurssi.teachable.com/p/vastuullisen-retkeilyn-perusteet.
Theoretical background and goals set for the learning material guided the production of the learning material. The research part of the learning materials process was formed by expert feedback collected by two wilderness guide teachers. The expert feedback was used to examine whether the learning material met its goals. The research material consisting of expert feedback was loosely analyzed using data-driven content analysis.
Both wilderness guide teachers felt that the learning material provided a good foundation for starting hiking in easy conditions. The handling of the theme of the sustainability of hiking received praise in the learning material, and the learning material was felt to inspire hiking. The learning material was also seen to be clear in structure and easy to use. A few corrections or additions were proposed to the content of the learning material, including equipment, drinking water, dishwashing water, and orienteering. These correction suggestions and additions were made in accordance with the feedback received from the wilderness guide teachers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sähköisten oppimateriaalien hyödyt ja haasteet opetuksessa
Ronkainen, Lassi (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tutkia sähköisten oppimateriaalien hyötyjä ja haasteita opetuksessa. Tässä kandidaantintutkielmassa perehdytään myös siihen, mitä sähköiset oppimateriaalit ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Verkko-opetusmateriaali Mediamatka arvioinnin ja oikea-aikaisen tuen tarkastelua verkko-opetuksessa
Kinnunen, Tea-Marisa; Puurunen, Tuure (2009) -
Rakenteinen oppimateriaali musiikin verkko-oppimisessa
Myllykoski, Mikko (2004) -
Schools Went Online Over One Weekend : Opportunities and Challenges for Online Education Related to the COVID-19 Crisis
Mäkelä, Tiina; Mehtälä, Saana; Clements, Kati; Seppä, Jenna (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020)This study aims to further the understanding of the opportunities and challenges for online education from the perspective of the coronavirus disease (COVID-19) outbreak. The situation was unique in many ways, as the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.