Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorNiiranen, Tuomo
dc.date.accessioned2022-06-28T11:22:29Z
dc.date.available2022-06-28T11:22:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82065
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen reflektio on tekstilajina. Reflektiota lähestytään näin ollen tekstinä tekstilajintutkimuksen keinoin. Reflektio on perinteisesti käsitetty toiminnaksi, joten tutkimus tuo uudenlaisen näkökulman reflektion tutkimukseen, mikä luo tutkielmalle hedelmällisen pedagogis-yhteiskunnallisen lähtökohdan. Reflektion tekstilajia selvitetään seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Miten reflektio toimintana realisoituu tekstilajin tasolla? a. Millaisista siirroista ja askelista reflektio koostuu? b. Millaisia funktioita eri siirroilla ja askelilla on? 2. Millainen on tyypillinen reflektio kielen tasolla? a. Millaiset kielelliset piirteet rakentavat siirtojen ja askelten funktionaalisuutta? Aineistona on käytetty tätä tutkimusta varten kerättyjä 23:a IB-lukiolaisten kirjoittamaa reflektiota, joita jäsennetään ESP-tradition (english for specific purposes) mukaisen funktionaalisen siirtoanalyysin avulla. Reflektiot on jaoteltu siirtoanalyysin mukaan siirtoihin ja niitä pienempiin askeliin reflektion eri osien funktionaalisuuden perusteella, minkä lisäksi on tarkasteltu siirtojen ja askelten kielellistä ja rakenteellista kokonaisuutta. Tämän avulla pyritään selvittämään, millaisia reflektiot ovat tyypillisesti. Tutkimuksen perusteella reflektiot koostuvat kahdesta siirrosta, pohjustuksesta ja merkityksellistämisestä. Näistä ensimmäinen jakautuu pienempiin askeliin, jotka on nimetty kokonaiskuvan luomiseksi, esimerkiksi ja metatekstiksi, kun taas jälkimmäinen jakautuu itsensä ymmärtämiseen, merkityksen perustelemiseen, opitun soveltamiseen ja tulevaisuuteen suuntaamiseen. Reflektiossa askelet voivat toteutua useita kertoja eri kohdissa, mikä kuvastaa reflektioiden henkilökohtaisuutta ja myös monipuolista pohdintaa omasta osaamisestaan ja taidoistaan. Tutkimusta voikin soveltaa pedagogisesti reflektion ohjaamisessa esimerkiksi formaalissa koulutuksessa.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleReflektio tekstilajina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206283668
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysotekstintutkimus
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot