dc.contributor.advisor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.author | Niiranen, Tuomo | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T11:22:29Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T11:22:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82065 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen reflektio on tekstilajina. Reflektiota lähestytään näin
ollen tekstinä tekstilajintutkimuksen keinoin. Reflektio on perinteisesti käsitetty toiminnaksi, joten
tutkimus tuo uudenlaisen näkökulman reflektion tutkimukseen, mikä luo tutkielmalle hedelmällisen
pedagogis-yhteiskunnallisen lähtökohdan. Reflektion tekstilajia selvitetään seuraavien
tutkimuskysymysten avulla:
1. Miten reflektio toimintana realisoituu tekstilajin tasolla?
a. Millaisista siirroista ja askelista reflektio koostuu?
b. Millaisia funktioita eri siirroilla ja askelilla on?
2. Millainen on tyypillinen reflektio kielen tasolla?
a. Millaiset kielelliset piirteet rakentavat siirtojen ja askelten funktionaalisuutta?
Aineistona on käytetty tätä tutkimusta varten kerättyjä 23:a IB-lukiolaisten kirjoittamaa reflektiota, joita
jäsennetään ESP-tradition (english for specific purposes) mukaisen funktionaalisen siirtoanalyysin avulla.
Reflektiot on jaoteltu siirtoanalyysin mukaan siirtoihin ja niitä pienempiin askeliin reflektion eri osien
funktionaalisuuden perusteella, minkä lisäksi on tarkasteltu siirtojen ja askelten kielellistä ja
rakenteellista kokonaisuutta. Tämän avulla pyritään selvittämään, millaisia reflektiot ovat tyypillisesti.
Tutkimuksen perusteella reflektiot koostuvat kahdesta siirrosta, pohjustuksesta ja merkityksellistämisestä.
Näistä ensimmäinen jakautuu pienempiin askeliin, jotka on nimetty kokonaiskuvan luomiseksi, esimerkiksi
ja metatekstiksi, kun taas jälkimmäinen jakautuu itsensä ymmärtämiseen, merkityksen perustelemiseen, opitun
soveltamiseen ja tulevaisuuteen suuntaamiseen. Reflektiossa askelet voivat toteutua useita kertoja eri
kohdissa, mikä kuvastaa reflektioiden henkilökohtaisuutta ja myös monipuolista pohdintaa omasta
osaamisestaan ja taidoistaan. Tutkimusta voikin soveltaa pedagogisesti reflektion ohjaamisessa
esimerkiksi formaalissa koulutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Reflektio tekstilajina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206283668 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | genret | |
dc.subject.yso | tekstintutkimus | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |