Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.advisorWestinen, Elina
dc.contributor.authorKeisala, Emmi
dc.date.accessioned2022-06-23T07:48:17Z
dc.date.available2022-06-23T07:48:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82009
dc.description.abstractRammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän tutkielman tavoitteena oli perehtyä Rammsteinin brändiin multimodaalisten elementtien näkökulmasta tutkimalla bändin live-esiintymisiä ja saada niiden kautta selville, mihin multimodaalisiin elementteihin yhtyeen brändi rakentuu. Lisäksi työssä tutkittiin brändin jatkuvuutta ja kehitystä vuosien varrella yhtyeen lavaesiintymisten pohjalta. Analyysiosio on jaettu kahteen osaan kahden tutkimuskysymyksen mukaan. Tutkimuksen metodina hyödynnettiin multimodaalista kriittistä diskurssianalyysia, ja sen aineistona käytettiin yhtyeen videotaltioituja live-esiintymisisiä, jotka kerättiin Rammsteinin omalta viralliselta “Rammstein Official” YouTube- kanavalta. Tutkimus osoitti, että viestiessään yleisön kanssa Rammstein hyödyntää laajalti erityisesti visuaalisia multimodaalisia elementtejä ja kiinnittää erityistä tarkkuutta yksityiskohtiin. Yhtyeen brändin kenties näyttävin ja ominaisin elementti on pyrotekniikka lavasteiden ja rekvisiitan muodossa. Laulaja Till Lindemannin pyrotekniikan käyttö oli myös yksi eriyttävä tekijä alan markkinoilla Rammsteinin brändissä. Tämän lisäksi toinen tutkimuksen näkyvimmistä tuloksista oli se, että live-esiintymiset eivät sisällä juuri lainkaan verbaalista vuorovaikutusta yhtyeen ja yleisön välillä. Rammsteinin brändi osoittautui myös inklusiiviseksi ja helposti lähestyttäväksi Lindemannin selkeän saksan kielen ääntämisen ja yhtyeen monipuolisen tarinankerronnan ansiosta. Rammsteinin kappaleiden sanoma tuli selkeästi esille lavaesiintymisen kautta myös saksan kieltä taitamattomille yleisön jäsenille. Lisäksi Rammsteinin brändi ja omintakeinen esiintymistyyli ovat pysyneet tyyliltään yhdenmukaisena vuosien varrella. Tämä Pro-gradu tutkielma luo pohjaa laajemmalle tutkimukselle Rammsteinin brändistä ja markkinointistrategiasta. Lisäksi tässä tutkimuksessa käytettyä teoreettista viitekehystä ja multimodaalista tutkimusmenetelmää on mahdollista hyödyntää muihin artisteihin tai yhtyeisiin myös metalligenren ulkopuoleltafi
dc.description.abstractRammstein is one of the most popular industrial metal bands internationally. The German band is known for their impressive live shows, in particular. This study focuses on Rammstein’s branding through their live shows and how they utilize multimodal modes of communication in their live performances. The aim of this study is to find out, firstly, which multimodal elements construct Rammstein’s brand, how are they used in branding, and secondly, whether these multimodal elements have evolved or changed over the years. The goal of this study is also to discuss the consistency of Rammstein’s branding. The analysis was divided into two parts according to the two research questions for the sake of clarity. This study was conducted by using multimodal critical discourse analysis as a method. The data was collected from Rammtein’s own official Youtube channel “Rammstein Official”. This study showed that, in addition to music, Rammstein relies heavily on visual modes of communication, with particular reference to detail. Pyrotechnics seemed to be an essential part of Rammstein’s live shows, which was one of the main aspects providing differentiation to their brand. One of the most interesting elements in Rammstein’s live shows is that there is (little to) no verbal communication. Rammstein’s brand proved to be accessible and inclusive to non-German speakers due to Till Lindemann’s clear articulation as well as the band’s storytelling in their live shows. This study also showed that Rammstein has stayed relatively consistent in their branding and have stayed true to their own unique style of performing. This study could inspire more detailed studies about Rammstein’s branding and marketing strategies. Rammstein is a multi-faceted brand and creates a myriad of different possible data for further studies. In addition, this same study could be applied to research about different bands or artists representing genres other than metal.en
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othermultimodal discourse analysis
dc.subject.otherRammstein
dc.subject.othermetal genre
dc.titleFeuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206233613
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysovisuaalinen viestintä
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysomusic
dc.subject.ysobranding
dc.subject.ysovisual communication
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record