Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorKorvola, Tommi
dc.date.accessioned2022-06-22T11:53:37Z
dc.date.available2022-06-22T11:53:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81987
dc.description.abstractPeliteollisuus on kasvanut vauhdilla jo vuosikymmeniä. Alan rahavirta on ylittänyt jo elokuvateollisuuden vuositulot, ja yritysten välillä on kova kilpailu julkaisujen menestyksestä. Pelikehitys on monin tavoin muun ohjelmistokehityksen kaltaista, mutta luova ympäristö, jossa pelejä kehitetään, tekee kehitys-toiminnasta vaikeasti hallittavan. Monet pelit joutuvatkin hylätyksi tai epäonnistuvat, kun joko itse työ tai tulos ei vastaa vaatimuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää pelitestauksen haasteita peliyritysten kehi-tystoiminnassa. Tutkimuksessa kerättiin tieteellisestä kirjallisuudesta testimenetelmiä ja niihin liittyviä haasteita. Aineistoa haettiin Google Scholarin ja JYKDOKin kautta. Käytettyjä hakusanoja olivat muun muassa ”game development”, ”software development”, ”game testing” ja ”automated testing”. Tutkimuksessa löytyi joitakin manuaalisia- ja useita automaattisia testimenetelmiä, sekä niiden haasteita. Varsinkin automaattisiin testimenetelmiin liittyi monia käytännön vaikeuksia, ja kirjallisuuskatsauksessa esitettyjen haasteiden ratkaiseminen tarjoaisikin tutkijoille kattavan tutkimusaiheen. Pelikehittäjät voivat hyödyntää kirjallisuuskatsauksessa koostettuja menetelmiä harkitessaan projekteihin sopivia testimenetelmiä.fi
dc.description.abstractThe games industry has grown rapidly for many decades now, and already exceeds the movie industry in revenue. This success drives hard competition and companies strive for successful releases. Game development follows many aspects and methods of traditional software development, but the creative space in which games are made adds an extra layer of challenge. Many games do fail as a result when the end product does not match the desired outcome. This literature review focuses on mapping the methods and challenges involved in testing games. The material was gathered using Google Scholar and JYKDOK using search terms such as ‘game development’, ‘software development’, ‘game testing’, and ‘automated testing’. The findings include some manual, and several automated test methods, as well as their challenges. Many of the automated test cases were theoretical or deemed unsuitable for practical use, but present a rich research field for grounding the theory in practice. Additionally, game developers can use the findings presented in this paper to map desirable test methods for their games.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherautomaattinen testaus
dc.subject.otherpelikehitys
dc.subject.otherpelitestaus
dc.titlePelitestauksen menetelmät ja haasteet
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206223592
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotestaus
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoohjelmistotuotanto
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright