dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Korvola, Tommi | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T11:53:37Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T11:53:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81987 | |
dc.description.abstract | Peliteollisuus on kasvanut vauhdilla jo vuosikymmeniä. Alan rahavirta on ylittänyt jo elokuvateollisuuden vuositulot, ja yritysten välillä on kova kilpailu julkaisujen menestyksestä. Pelikehitys on monin tavoin muun ohjelmistokehityksen kaltaista, mutta luova ympäristö, jossa pelejä kehitetään, tekee kehitys-toiminnasta vaikeasti hallittavan. Monet pelit joutuvatkin hylätyksi tai epäonnistuvat, kun joko itse työ tai tulos ei vastaa vaatimuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää pelitestauksen haasteita peliyritysten kehi-tystoiminnassa. Tutkimuksessa kerättiin tieteellisestä kirjallisuudesta testimenetelmiä ja niihin liittyviä haasteita. Aineistoa haettiin Google Scholarin ja JYKDOKin kautta. Käytettyjä hakusanoja olivat muun muassa ”game development”, ”software development”, ”game testing” ja ”automated testing”. Tutkimuksessa löytyi joitakin manuaalisia- ja useita automaattisia testimenetelmiä, sekä niiden haasteita. Varsinkin automaattisiin testimenetelmiin liittyi monia käytännön vaikeuksia, ja kirjallisuuskatsauksessa esitettyjen haasteiden ratkaiseminen tarjoaisikin tutkijoille kattavan tutkimusaiheen. Pelikehittäjät voivat hyödyntää kirjallisuuskatsauksessa koostettuja menetelmiä harkitessaan projekteihin sopivia testimenetelmiä. | fi |
dc.description.abstract | The games industry has grown rapidly for many decades now, and already exceeds the movie industry in revenue. This success drives hard competition and companies strive for successful releases. Game development follows many aspects and methods of traditional software development, but the creative space in which games are made adds an extra layer of challenge. Many games do fail as a result when the end product does not match the desired outcome. This literature review focuses on mapping the methods and challenges involved in testing games. The material was gathered using Google Scholar and JYKDOK using search terms such as ‘game development’, ‘software development’, ‘game testing’, and ‘automated testing’. The findings include some manual, and several automated test methods, as well as their challenges. Many of the automated test cases were theoretical or deemed unsuitable for practical use, but present a rich research field for grounding the theory in practice. Additionally, game developers can use the findings presented in this paper to map desirable test methods for their games. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | automaattinen testaus | |
dc.subject.other | pelikehitys | |
dc.subject.other | pelitestaus | |
dc.title | Pelitestauksen menetelmät ja haasteet | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206223592 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | testaus | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | ohjelmistokehitys | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | ohjelmistotuotanto | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |