Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJakonen, Mikko
dc.contributor.advisorWestinen, Elina
dc.contributor.authorNieminen, Tinja
dc.date.accessioned2022-06-22T10:18:39Z
dc.date.available2022-06-22T10:18:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81966
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma tarkastelee intersektionaalisen vastarinnan retoriikkaa hip-hop artisti Princess Nokian 1992 Deluxe albumin lyriikoissa. Tutkin häiritseviä ja kumouksellisia ilmaisuja kriittisen intersektionaalisen viitekehyksen ja uuden retoriikan välineiden avulla. Tutkimus sijoittuu hip-hopin kulttuuriseen kontekstiin. Analyysi osoitti, että vastustusta ilmaistiin monipuolisesti sukupuolen, seksuaalisuuden, rodun, etnisyyden ja luokan risteymissä. Tutkielman analyysi osoitti, että intersektionaalista vastarintaa ilmaistiin monin eri keinoin. Princess Nokia haastoi valkoisen keskiluokan käsityksiä moraalista ja kunnollisuudesta sekä suoraan torjumalla, että tarjoamalla kumouksellisia vaihtoehtoja. Nokia ilmaisi lisäksi vastustusta haluttavuuden ja kunnollisuuden normeja kohtaan sukupuolen ja seksuaalisuuden saralla. Hän hyödyntää hip-hop estetiikkaa kumouksellisena tyylinä ja visuaalisena vastarintana. Lopuksi, Princess Nokia ilmaisee antikolonialistista vastarintaa lisäämällä tietoisuutta ja keskittämällä alkuperäisväestöjen ja afrikkalaisten diasporan monimuotoisia kokemuksia Amerikoissa. Nokia ilmaisee vastarintaa tehokkaasti haastamalla yleisön käsityksen moraalista ja etiikasta. Lisäksi Nokia vetoaa yleisön tunteisiin, pehmentääkseen transgressiivisten viestiensä vastaanottoa. Nämä strategiat ovat olleet suosittuja myös Nokiaa edeltäneiden rajoja rikkovien hip-hop artistien joukossafi
dc.description.abstractThis thesis explores intersectional rhetoric of resistance in hip-hop lyrics of Princess Nokia’s 1992 Deluxe album. Interrogating lyrical disruptions and subversions through the critical lens of intersectionality and new rhetorical analysis, the study is further located in the cultural context of hip-hop. The analysis suggested that resistance was indeed expressed in multiple, often co-constructive manners when considered aspects of gender, sexuality, race, ethnicity, and class. Various forms of intersectional resistances became evident in the process of the analysis. Princess Nokia challenged white middle-class morality and respectability by expressing direct rejection and further providing the audience with a subverted alternative. Nokia expressed resistance towards the notions of desirability and respectability in her gendered doings and sexual self-expression. She captivates hip-hop aesthetics as a form of subversive style, a visual expression of resistance. Ultimately, Princess Nokia expresses anticolonial resistance by raising awareness and centering the plural histories and multiplicity of experiences of the African diaspora, and indigenous people of Americas. Nokia expressed her resistance effectively to the audience by challenging notions on ethics and morality. She further appeals to various emotions in her audience, further facilitating the reception of her messages. These strategies mirror those used by other transgressive contemporary hip-hop artists before her.en
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherrotu
dc.subject.otherluokka
dc.subject.otherqueer
dc.title“Good witches” and “bad bitches” : intersectional rhetoric of resistance in Princess Nokia’s 1992 Deluxe
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206223571
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysointersektionaalisuus
dc.subject.ysovastarinta
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysohip hop
dc.subject.ysosanoitukset
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri
dc.subject.ysorap
dc.subject.ysofeminismi
dc.subject.ysointersectionality
dc.subject.ysoresistance (politics)
dc.subject.ysorhetoric
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysohip hop
dc.subject.ysolyrics
dc.subject.ysopopular culture
dc.subject.ysorap music
dc.subject.ysofeminism
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot