“Good witches” and “bad bitches” : intersectional rhetoric of resistance in Princess Nokia’s 1992 Deluxe

Abstract
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee intersektionaalisen vastarinnan retoriikkaa hip-hop artisti Princess Nokian 1992 Deluxe albumin lyriikoissa. Tutkin häiritseviä ja kumouksellisia ilmaisuja kriittisen intersektionaalisen viitekehyksen ja uuden retoriikan välineiden avulla. Tutkimus sijoittuu hip-hopin kulttuuriseen kontekstiin. Analyysi osoitti, että vastustusta ilmaistiin monipuolisesti sukupuolen, seksuaalisuuden, rodun, etnisyyden ja luokan risteymissä. Tutkielman analyysi osoitti, että intersektionaalista vastarintaa ilmaistiin monin eri keinoin. Princess Nokia haastoi valkoisen keskiluokan käsityksiä moraalista ja kunnollisuudesta sekä suoraan torjumalla, että tarjoamalla kumouksellisia vaihtoehtoja. Nokia ilmaisi lisäksi vastustusta haluttavuuden ja kunnollisuuden normeja kohtaan sukupuolen ja seksuaalisuuden saralla. Hän hyödyntää hip-hop estetiikkaa kumouksellisena tyylinä ja visuaalisena vastarintana. Lopuksi, Princess Nokia ilmaisee antikolonialistista vastarintaa lisäämällä tietoisuutta ja keskittämällä alkuperäisväestöjen ja afrikkalaisten diasporan monimuotoisia kokemuksia Amerikoissa. Nokia ilmaisee vastarintaa tehokkaasti haastamalla yleisön käsityksen moraalista ja etiikasta. Lisäksi Nokia vetoaa yleisön tunteisiin, pehmentääkseen transgressiivisten viestiensä vastaanottoa. Nämä strategiat ovat olleet suosittuja myös Nokiaa edeltäneiden rajoja rikkovien hip-hop artistien joukossa
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223571Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share