dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata pakolaistaustaisten informaatiokokemusta informaation saamisen haasteiden ja siihen liittyvien odotuksien ja tuen tarpeiden näkökulmasta. Informaatiota lähestyttiin tässä tutkimuksessa edellytyksenä osallisuudelle, joka muodostuu inhimillisten tarpeiden täyttymisen, yksilölle saatavilla olevien resurssien ja toiminnan yhteisvaikutuksesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta Suomessa asuvan pakolaistaustaisen teemahaastattelusta ja kerätty aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pakolaistaustaisilla on haasteita sopeutua uuden ympäristön informaatiokäytäntöihin, ja heiltä puuttuu tähän tarvittavia resursseja kuten tietoja ja taitoja. Tiedon saamiseen liitettiin sekä sisäisiä että ulkoisia haasteita, joita olivat koulutustausta, kielitaito, informaationlukutaito, teknologiset taidot, taloudellinen tilanne, palvelut ja tuki, psykologiset tekijät, luottamus, sosiaaliset verkostot ja asenteet. Tuen tarpeita ja odotuksia tässä tutkimuksessa olivat ystävystyminen suomalaisten kanssa, tiedon saaminen ihmiseltä, osallistuminen ja osallistaminen, saavutettava viestintä ja tuki puuttuvien taitojen oppimiseen. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa ja korostavat erityisesti sosiaalisten verkostojen ja toisten ihmisten roolia tiedon saamisessa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että pakolaistaustaisten tiedonsaanti ei ole yksin viestinnän ammattilaisten ratkaistavissa oleva asia, vaan siihen tarvitaan monia tahoja kansalaisia unohtamatta. Tuloksista nousee esiin ikävä todellisuus, jonka mukaan informaatio ei ole tässä tutkimuksessa löydettyjen haasteiden vuoksi riittävän saavutettavaa ja moni pakolaistaustainen jää useiden edellä mainittujen haasteiden yhteisvaikutuksesta erityisesti verkossa tarjottavan informaation ulkopuolelle. Tarjoan näihin haasteisiin kehitysehdotuksia, joista on hyötyä päättäjille, viranomaisille, viestinnän ammattilaisille ja kansalaisille. | fi |