Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa lukioissa pakollisilla liikunnan kursseilla. Tarkoituksena on myös selvittää, miten luontoliikunnan opetus jakautuu eri luontoliikuntasisältöjen kesken. Tutkielmassa selvitetään, onko liikunnanopettajan iällä, työkokemuksella, sukupuolella, omalla luontoliikuntaharrastuneisuudella tai koulun sijainnilla vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään. Lisäksi tutkimus kartoittaa, onko koronatilanteella tai uudella LOPS (2019) vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään.
Tässä tutkielmassa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Perusjoukko on kaikki Suomen liikunnanopettajat Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n jäsenrekisteristä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli mukana myös muiden graduntekijöiden kysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 78 liikunnanopettajaa, joista hyödynsin 35 lukiossa opettavien vastauksia. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmiston versiolla 28.0. Aineistosta hyödynnettiin kuvailevia tietoja. Lisäksi taustatietoja sekä koulun sijaintia verrattiin liikunnanopetuksen määrään Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella sekä Mann-Whitneyn U-testillä.
Luontoliikuntaa opetettiin keskimäärin 6.8 tuntia tänä lukuvuonna lukioiden pakollisilla kursseilla yhtä opetusryhmää kohti. Jokainen kyselyyn vastanneista liikunnanopettajista opetti luontoliikuntaa kuluvana lukuvuotena. Luontoliikunnan opetetuin sisältö lukioiden pakollisilla kursseilla oli lenkkeily luonnossa. Frisbeegolfia opetettiin toiseksi eniten ja kolmanneksi suosituin opetussisältö oli suunnistus. Maastohiihtoa opetettiin myös kohtalaisen paljon. Kiipeily luontoympäristössä, geokätköily, melonta ja retkiluistelu jäivät hyvin vähäiselle opetuksen määrälle. Mitä vanhempi tai enemmän työkokemusta omaava liikunnanopettaja oli, sitä enemmän hän opetti luontoliikuntaa. Poikkeuksena frisbeegolf, jossa vähemmän työkokemusta omaavat opettivat kyseistä sisältö enemmän. Opettajan sukupuolella ei ollut tässä tutkimuksessa merkitystä luontoliikunnan opetukseen. Liikunnanopettajan oma harrastuneisuus oli merkitsevästi yhteydessä luontoliikunnan opettamiseen hiihdon ja suunnistuksen harrastajilla. Maaseudulla sijaitsevissa lukioissa opetettiin enemmän luontoliikuntaa kuin kaupungissa sijaitsevissa lukioissa. Koronatilanteen aiheuttama etäopetus nosti liikunnanopettajien arvioiden mukaan hieman luontoliikunnan opetuksen määrää lukioissa. Uudella LOPS (2019) ei ollut merkittävää vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään.
Luontoliikunnan opetus lukioissa on kohtalaisen vähäistä ja opetuksen määrä on laskussa verrattuna aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tämä tutkimus antoi myös viitteitä siitä, kuinka ennen dominoivat luontoliikunnan sisällöt, kuten suunnistus ja maastohiihto ovat jäämässä vähemmälle opetuksen määrälle ja luonnossa lenkkeily sekä erityisesti frisbeegolf ovat nousseet paljon opetetuiksi sisällöiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Henkinen hyvinvointi ja perheresilienssi pandemia-aikana : luontoliikunnan rooli perheiden kokemana
Kantelus, Katariina (2022)Vuonna 2019 alkanut koronapandemian on haastanut henkisen hyvinvoinnin osatekijöitä: elämän merkityksellisyyttä, mielekkyyttä ja turvallisuutta. On tarpeellista tarkastella, mikä on ihmisille kriisien keskellä merkitsevää ... -
Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
Aaltonen, Tuuli; Simola, Titta (2016)Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
Luontoliikunnan harrastusaktiivisuus ja suosituimmat luontoliikunnan muodot : sosiodemografiset erot suomalaisten luontoliikunnan harrastamisessa
Päivinen, Unna (2023)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia sosiodemografisia eroja suomalaisten luontoliikunnan harrastusaktiivisuudessa ja suosituimmissa säännöllisesti harrastettavissa liikuntamuodoissa. Luontoliikunta on suhteellisen ... -
Matalan kynnyksen luontoliikunta : yläkouluikäiset luontoliikunnan kehittäjinä
Räihä, Aappo; Puranen, Annika (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista luontoliikuntaa yläkouluikäiset haluavat kouluun ja millaisissa ympäristöissä he haluavat harrastaa luontoliikuntaa sekä millä tavoin oppilaiden luontoliikuntaideat ... -
Luontoliikunnan merkitys sosioekonomisten terveys- ja liikuntaerojen kaventamisessa
Päivinen, Unna (2022)Tämän kandidaatintyön aiheena on sosioekonomisten liikkumis- ja terveyserojen kaventaminen luontoliikuntaa apuna käyttäen. Kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastellaan keskeisiä syitä sosiaaliluokkien välisille eroille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.