Kausaalimalli viljapellon tuottavuudelle
Maanviljelyssä päätöksenteko on oleellinen osa liiketoimintaa. Päätöksiä tehdään muun muassa kylvöön, kasvinsuojeluun ja sadonkorjuuseen liittyvistä asioista. Näillä voidaan vaikuttaa tulevan sadon määrään ja laatuun sekä kustannuksiin. Tekemällä hyviä valintoja saadaan laadukas sato mahdollisimman pienin kustannuksin. Päätöksenteossa otetaan huomioon sekä taustatekijöitä että aiemmin tehtyjä päätöksiä, minkä seurauksena voidaankin ajatella, että näiden välillä on kausaalisuhde. Tässä tutkielmassa tarkastellaan maanviljelyn tuottavuutta ja keskitytään kevätviljoihin. Tutkimusmenetelmänä käytetään kausaalimallinnusta ja tuottavuutta mitataan saadun sadon laadun ja määrän sekä kustannuksien avulla. Varsinainen kausaaligraafi muodostetaan kasvinviljelyn asiantuntijan avulla käyttäen menettelytapana haastattelututkimusta. Kausaalimallin avulla voidaan tehdä identifioituvuustarkasteluja kiinnostuksen kohteena oleville kausaalivaikutuksille, joita taas voitaisiin edelleen hyödyntää kausaalivaikutusten estimoinnissa. Saatujen tulosten perusteella kausaalimallinnuksen hyödyntäminen maanviljelyn tuottavuuden arvioinnissa on mahdollista. Jokaisen päätösmuuttujan vaikutus saatuun satoon ja kustannuksiin saatiin identifioitua vähintäänkin ottamalla useampi muuttuja mukaan interventioon. Tutkielman jatkon kannalta seuraavat askeleet olisivat aineiston kerääminen ja kausaalivaikutusten estimointi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kausaalivaikutusten identifiointi algoritmisesti
Tikka, Santtu (2015)Kokeelliset tutkimukset ovat perinteinen lähestymistapa kausaalisuuden tutkimiseen tilastotieteessä. Ideaalisessa tilanteessa kiinnostavat muuttujat voidaan mitata halutulla tarkkuudella ja mahdolliset sekoittavat tekijät ... -
Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
Valkonen, Lauri (2020)Sosiaalisesta mediasta on tullut sen kasvun myötä merkittävä osa yritysten digitaalista markkinointia. Hoitaakseen asiakassuhteitaan kannattavasti, on yritysten mietittävä tavoitteitaan ja markkinointistrategiaansa myös ... -
Lapsiluvun ja sepelvaltimotaudin kausaalisuhteen yleistys yhdysvaltalaisesta populaatiosta jyväskyläläiseen keski-ikäisillä naisilla
Laaksovuori, Katariina (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, onko lapsiluvun vaikutus sepelvaltimotautiriskiin yleistettävissä yhdysvaltalaisesta populaatiosta jyväskyläläiseen keski-ikäisillä naisilla hyödyntäen kausaalivaikutuksen ... -
Näkökulmia tutkijoiden ja tutkittavien väliseen vuoropuheluun
Lehtinen, Esa; Nissi, Riikka; Simonen, Mika (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Lapset ja nuoret oman elämänsä asiantuntijoina
Peltoperä, Kaisu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.