Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
Oppilaat kohtaavat koulupolullaan monia siirtymävaiheita. Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun tapahtuu samanaikaisesti oppilaiden kehitysmuutosten kanssa. Onnistunut siirtymävaihe auttaa oppilaita kiinnittymään kouluun, ehkäisee koulupudokkuutta ja vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa. Yläkouluun siirtyvillä oppilailla on takanaan alakouluaika yhtenäis- tai erilliskoulussa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä ja selvitettiin, eroavatko yhtenäis- ja erilliskoulun oppilaiden tulevaisuusorientaatiot toisistaan, ja jos eroavat, niin miten.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta keskisuomalaisesta koulusta, joista toinen oli yhtenäiskoulu ja toinen erilliskoulu. 46 tutkimukseen osallistunutta 6.-luokkalaista kirjoittivat tekstin aiheesta Minä yläkoululaisena. Tekstit analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin avulla.
Oppilaiden tulevaisuusorientaatiot käsittelivät toisia ihmisiä, opiskelemista, ympäristöä ja toimintakulttuuria. Yhtenäis- ja erilliskoulujen oppilaiden tekstejä verratessa ilmeni sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Molempien koulujen oppilaat myös odottivat ja jännittivät yläkouluun siirtymistä.
Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun toteutetaan usein samoin siirtymäkäytäntein ja tukitoimin. Oppilaiden mielipide, sananvalta ja yksilöllisyys näyttäytyvät vain vähäisessä roolissa. Oppilaiden osallisuus, siirtymäkäytänteiden päivittäminen ja käytänteiden aloitus jo 6. luokan syksyllä auttavat oppilaita kohtaamaan siirtymävaiheen haasteita ja huomaamaan sen myönteisiä puolia. Tämä tukee myös yhtenäisen perusopetuksen toteutumista.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Siirtymä alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa : siirtymään liittyvät huolet nuorilla
Rautiainen, Oona; Rissanen, Laura; Kiuru, Noona; Hirvonen, Riikka (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia koulusiirtymään liittyviä huolia nuorilla on ennen ja jälkeen alakoulusta yläkouluun siirtymisen. Lisäksi tarkasteltiin, pysyvätkö huolet kuudennella ja seitsemännellä luokalla ... -
9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla
Koponen, Anne (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia 9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla. Tutkielman tarkoituksena oli aluksi selvittää, miten oppilaat kuvailevat yleisesti jännittämisen ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä
Nissén, Bettina (2017)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ...