Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorPohjanen, Vera
dc.date.accessioned2022-06-07T12:08:39Z
dc.date.available2022-06-07T12:08:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81534
dc.description.abstractTutkimuksen aiheena on luksusyritys Diorin representaatiot yrityksen hajuvesien tuoksukuvauksissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia representaatioita Dior muodostaa itsestään tuoksukuvauksissaan, ja lähestymme tutkimuskysymystä erittelemällä tuoksukuvauksissa käytettyjä diskursseja ja niiden sisältämiä kielellisiä valintoja. Aineistomme koostuu 19:stä Diorin tuoksukuvauksesta, jotka keräsimme syksyllä 2021 Diorin hajuvesien verkkokaupasta. Valitsimme kyseisen aineiston, koska se on yrityksen itse tuottamaa ja antaa näin mielenkiintoisen näkökulman sen tarkasteluun, millaisena luksustuotteistaan tunnettu suuryritys haluaa näyttäytyä mainostekstiensä kautta. Tutkimuksemme on laadullista, ja lähestymme tutkimuskysymystä diskurssianalyysin teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksessamme on kyse diskurssianalyysistä, jossa erittelemme tuoksukuvausten kielellisiä piirteitä löytääksemme diskursseja, joiden avulla Dior rakentaa representaatioita itsestään tuoksukuvauksissa. Analysoimme aineistosta kielellisiä valintoja, jotka luokittelemme erilaisiin kategorioihin sen mukaan, millaista teemaa valinnat edustavat. Kategorioiden pohjalta nimeämme Diorin tuoksukuvauksissa käytetyt diskurssit, joiden avulla yritys luo itsestään erilaisia representaatioita. Kielellisten valintojen perusteella löysimme tuoksukuvauksista kuusi diskurssia: laadun, hienostuneisuuden, sensuelliuden, järjettömyyden, perinnön ja muutoksen diskurssit. Analyysin tulosten pohjalta nimesimme kolme representaatiota: Dior ylellisenä, Dior lumoavana ja Dior ajattomana. Tuoksukuvauksista välittyvä kuva esittää Diorin ajattomana luksusyrityksenä, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia ja vastustamattomia hajuvesiä, jotka antavat käyttäjilleen nautintoa ja keinon toteuttaa itseään. Tutkimuksessa nimetyt kolme representaatiota ovat tarkoituksenmukaisia suurelle luksusyritykselle, sillä ne esittävät yrityksen tuotteet laadukkaina ja haluttavina, sekä vahvistavat yrityksen brändiä ja asemaa niin kuluttajien mielikuvissa kuin markkinoillakin. Tutkimuksemme antaa tietoa siitä, millaisin kielellisin keinoin yritys voi muodostaa kuvaa itsestään omissa markkinointiteksteissään. Lisäksi tutkimuksemme havainnollistaa sitä, miten markkinointisisältöjen lingvistinen tutkimus auttaa hahmottamaan kielenkäytön merkitystä erilaisten käsitysten ja mielikuvien muodostumisessa.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofr
dc.subject.othermainosdiskurssi
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.otherDior
dc.subject.othertuoksukuvaus
dc.title« Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206073148
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysohajuvedet
dc.subject.ysotuoksu
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysorepresentaatio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot