« Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen aiheena on luksusyritys Diorin representaatiot yrityksen hajuvesien tuoksukuvauksissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia representaatioita Dior muodostaa itsestään tuoksukuvauksissaan, ja lähestymme tutkimuskysymystä erittelemällä tuoksukuvauksissa käytettyjä diskursseja ja niiden sisältämiä kielellisiä valintoja. Aineistomme koostuu 19:stä Diorin tuoksukuvauksesta, jotka keräsimme
syksyllä 2021 Diorin hajuvesien verkkokaupasta. Valitsimme kyseisen aineiston, koska se on yrityksen itse tuottamaa ja antaa näin mielenkiintoisen näkökulman sen tarkasteluun, millaisena luksustuotteistaan tunnettu suuryritys haluaa näyttäytyä mainostekstiensä kautta. Tutkimuksemme on laadullista, ja lähestymme tutkimuskysymystä diskurssianalyysin teoreettisesta viitekehyksestä.
Tutkimuksessamme on kyse diskurssianalyysistä, jossa erittelemme tuoksukuvausten kielellisiä piirteitä löytääksemme diskursseja, joiden avulla Dior rakentaa representaatioita itsestään tuoksukuvauksissa. Analysoimme aineistosta kielellisiä valintoja, jotka luokittelemme erilaisiin kategorioihin sen mukaan, millaista teemaa valinnat edustavat. Kategorioiden pohjalta nimeämme Diorin tuoksukuvauksissa käytetyt diskurssit, joiden avulla yritys luo itsestään erilaisia representaatioita.
Kielellisten valintojen perusteella löysimme tuoksukuvauksista kuusi diskurssia: laadun, hienostuneisuuden, sensuelliuden, järjettömyyden, perinnön ja muutoksen diskurssit. Analyysin tulosten pohjalta nimesimme kolme representaatiota: Dior ylellisenä, Dior lumoavana ja Dior ajattomana. Tuoksukuvauksista välittyvä kuva esittää Diorin ajattomana luksusyrityksenä, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia ja vastustamattomia hajuvesiä, jotka antavat käyttäjilleen nautintoa ja keinon toteuttaa itseään. Tutkimuksessa nimetyt kolme representaatiota ovat tarkoituksenmukaisia suurelle luksusyritykselle, sillä ne esittävät yrityksen tuotteet laadukkaina ja haluttavina, sekä vahvistavat yrityksen brändiä ja asemaa niin kuluttajien mielikuvissa kuin markkinoillakin. Tutkimuksemme antaa tietoa siitä, millaisin kielellisin keinoin yritys voi muodostaa kuvaa itsestään omissa markkinointiteksteissään. Lisäksi tutkimuksemme havainnollistaa sitä, miten markkinointisisältöjen lingvistinen tutkimus auttaa hahmottamaan kielenkäytön merkitystä erilaisten käsitysten ja mielikuvien muodostumisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La représentation du bien-être physique dans le blog youMAKEfashion
Virkkala, Juulia (2021)Tutkielmamme aiheeksi valikoitui mediassa lähivuosina paljon esillä ollut ilmiö, hyvinvointi. Usein se mielletään vahvasti fyysiseksi ominaisuudeksi ja vähemmälle huomiolle jätetään sen psyykkinen ja sosiaalinen osapuoli. ... -
Un mouvement de colère ou une contestation pacifique ? : la représentation du mouvement Black Lives Matter après la mort de George Floyd dans des articles du Figaro et du Monde
Ruuti, Johanna (2021)Diskurssianalyysin avulla selvitimme tässä tutkimuksessa, millaisessa valossa lehdet Le Figaro ja Le Monde näyttävät Black Lives Matter -liikkeen ja sen nimissä tapahtuvat mielenosoitukset. Molemmista lehdistä valitsimme ... -
“Colin Kaepernick Does Not Understand the Big Picture of His Country” : A critical discourse analysis of Bill O’Reilly’s representation of Colin Kaepernick on Fox News’s Outnumbered
Bursiewicz, Nikolas (2019)Tutkielma analysoi yhdysvaltalaisen urheilijan Colin Kaepernickin representaatiota Fox News -kaapelitelevisiouutiskanavalla. Aineistossa toimittaja Bill O'Reilly käsittelee Kaepernickin kohua aiheuttanutta tapaa osoittaa ... -
La construction langagière de la représentation de la France dans le guide touristique pour enfants finnophones "Patricia Patonki ja riemukas Ranska"
Taskinen, Marjaana (2023)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia Ranskan representaatiota suomenkielisille lapsille tarkoitetussa matkaoppaassa Patricia Patonki ja riemukas Ranska. Tutkimme erityisesti sitä, millaisia kielellisiä keinoja ... -
Representation of teenage girls in Seventeen
Kaipainen, Roosa (2019)Vaikka sosiaalisen median usein ajatellaan hallitsevan nuorten elämää, myös niin sanottua perinteistä mediaa edustavat nuortenlehdet ovat edelleen suosittuja etenkin nuorten naisten keskuudessa. Aikakauslehti ei ole ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.