4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Terveysosaaminen on asetettu keskeisimmäksi tavoitteeksi kansanterveystyön ja terveyden edistämisen kannalta, sekä merkittäväksi koulutuksen tehtäväksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyvät ajatukset ja käsi-tykset ohjaavat osaltaan yksilön ravitsemuskäyttäytymistä, mikä sisältyy terveysosaamiseen. Lapset ja nuoret ovat terveysosaamisen tutkimisen otollisinta ikäryhmää terveystottumusten ja -taitojen kehittymisen osalta (Bröder, Okan, Bauer ym. 2017). Tässä tutkimuksessa selvitettiin 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kahdesta eri koulusta, viideltä eri luokalta yhteensä 81 oppilaalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Oppilaiden ajatuksissa välipalasta painottuivat välipalan syömisen ajankohta, tarkoitus sekä sisältö. Terveysosaamisen osa-alueista nousivat esille teo-reettinen tieto, käytännön taidot, kriittinen ajattelu sekä itsetuntemus. Eettistä osa-aluetta ei ilmennyt vastauksissa. Lisäksi oppilaista 42,2 % kertoi saaneensa tietoa terveellisestä välipalasta kotoa, 38,3 % mainitsi saaneensa tietoa koulus-sa, ja 8,7 % sosiaalisesta mediasta.
Tutkimustulosten avulla saavutettiin ymmärrystä oppilaiden ajatuksista välipalasta ja terveysosaamisen tasosta, mikä edesauttaa tulevaisuuden opetuksen suunnittelua ja toteutusta kaikkien terveysosaamisen osa-alueiden vahvistamiseksi. Myös koulukontekstin sekä koulun ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksen korostaminen osoittautuivat tärkeäksi kehitystarpeeksi suunniteltaessa terveysosaamista vahvistavaa opetustyötä nyt ja tulevaisuudessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Adolescent Health Literacy and Neighbourhood Features : HBSC Findings from Czech Republic, Poland, and Slovakia
Kleszczewska, Dorota; Porwit, Katarzyna; Boberova, Zuzana; Sigmund, Eric; Vasickova, Jana; Paakkari, Leena (MDPI AG, 2021)The role of supportive environments on health, wellbeing, and longevity has been widely recognized. However, there is no strong empirical evidence on the association between health literacy (HL) as a particular health-related ... -
Nuoren terveysosaamisella yhteys suotuisaan terveyskäyttäytymiseen
Lyyra, Nelli (Liikuntatieteellinen seura, 2024) -
Objective health literacy skills among ninth graders in Finland : outcomes from a national learning assessment
Summanen, Anna-Mari; Rautopuro, Juhani; Kannas, Lasse K.; Paakkari, Leena T. (SAGE Publications, 2022)Background: Health literacy (HL) is an important determinant for maintaining and improving health throughout the lifespan. This underlines the need to monitor HL, including among adolescents, and to understand the factors ... -
Alakoulun 5.-6. luokkalaisten ajatuksia kouluruokailuista
Kontiainen, Anu (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 5–6. luokkalaisten oppilaiden ajatuksia kouluruokailuista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia oppilailla on kouluruokailuun liittyen. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, ... -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ...