Saavutettavuuden vaikutus verkkopalveluiden esteettiseen miellyttävyyteen
Erilaiset vammat, sekä motoriset ja kognitiiviset vaikeudet tuovat haasteita verkkopalveluiden käytölle. Maailmanlaajuisesti yli miljardilla ihmisellä on jonkinlaisia vammoja ja yksistään Suomessa jopa yli miljoonalla ihmisellä on haasteita verkkopalveluiden käytössä. Tarvetta esteettömille ja saavutettaville palveluille on siis valtavasti. Kuitenkin samaan aikaan jopa 97.4 % kotisivuista maailmanlaajuisesti ei täytä WCAG 2 saavutettavuuskriteereitä. Osaamisen ja motivaation puute näyttäisivät olevan keskeisiä syitä huonolle saavutettavuudelle. Saavutettavuuden toteuttamista pidetään hankalana ja visuaalista luovuutta rajoittavana. Yleinen myytti näyttäisikin olevan, että saavutettava verkkopalvelu ei voi olla visuaalisesti miellyttävä, vaan on väistämättä pelkistetty ja tylsä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, onko saavutettavasta verkkosivusta mahdollista tehdä visuaalisesti miellyttävä, vai heikentääkö saavutettavuusohjeiden noudattaminen verkkopalvelun visuaalista ilmettä. Tutkimuksen ärsykkeinä käytettiin tiettyjen kriteerien mukaisesti luotuja kuvia kotisivuilta, joissa oli visuaalisia saavutettavuuspuutteita. Jokaiselle kotisivulle luotiin myös visuaalisesti saavutettavaksi muokatut verrokkiversiot. Visuaalisesti saavutettaviin verrokkiversioihin tehtiin korjauksia, jotta ne vastasivat WCAG 2.1 ohjeissa annettuja, vähintään AA-tason vaatimuksia. Tutkimuksessa (N = 122) käytettiin yhteensä 12:ta staattista kuvaärsykettä, eli tutkittavaa kuvaa kotisivulta. Tutkimus toteutettiin between-subject asetelmalla, eli yksi koehenkilö näki vain joko visuaalisesti ei-saavutettavan, tai saavutettavan kuvaversion kotisivusta ja arvioi näkemänsä sivun visuaalista miellyttävyyttä VisAWI mittariston avulla. Tarkastelun kohteena oli, saisiko WCAG 2.1 saavutettavuusohjeiden mukaisesti muokatut visuaalisesti saavutettavat kotisivukuvat heikompia tuloksia niiden visuaalisesta estetiikasta, kuin niiden verrokkiversiot, joiden ulkonäön taustalla ei ole ollut vastaavia kriteereitä ja rajoitteita. Hypoteeseja testattiin monitasomallilla ja ärsykeparien keskinäisellä vertailulla. Tutkimuksessa havaittiin, että visuaalisesti saavutettaviksi muokatut kotisivut koettiin yhtä visuaalisesti miellyttäväksi, kuin alkuperäiset ei-saavutettavatkin versiot.
...
Various disabilities, as well as motor and cognitive limitations, cause challenges for the use of online services. More than a billion people worldwide have disability, and more than a million people in Finland alone have challenges in using online services. There is therefore a huge need for accessible online services. However, at the same time, even 97.4% of websites worldwide do not meet the WCAG 2 accessibility criteria. Lack of education and motivation seems to be a major cause of poor accessibility. Producing accessible web services is also seen as challenging task and seen limiting visual creativity. The general myth seems to be that accessible web design cannot be visually pleasing, and it is inevitably simplistic and boring. The purpose of this study was to determine whether it is possible to make an accessible website visually pleasing or whether compliance with accessibility guidelines impairs the visual appearance of the web service. Research stimuli’s were created based on websites which were problematic according to WCAG cri-teria. Visually accessible modified control versions were also created for each home page. Visually accessible control versions were corrected to meet WCAG 2.1AA requirements. A total of 12 static image stimuli were used in the study (N = 122). Study was conducted with a between-subject design; therefore one subject saw only a visually inaccessible or accessible image version of the home page and evaluated the visual appeal of the page they saw using a VisAWI meter. It was examined whether visually accessible home page images modified in accordance with the WCAG 2.1 accessibility guidelines would perform worse in terms of their visual aesthetic than their control versions, which did not have similar criteria and limitations behind their appearance. Hypotheses were tested in a multilevel model and by comparison of stimulus pairs. The study found that visually accessible homepages were found to be as visually pleasing as the orig-inal non-accessible versions.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29738]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaalisen estetiikan vaikutus havaittuun käytettävyyteen graafisissa käyttöliittymissä
Niiranen, Antti (2020)Tietojärjestelmien käyttö on yleistynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja tämän seurauksena käyttäjille on tarjolla entistä suurempi valikoima erilaisia palveluita. Käytettävyyttä on pidetty pitkään keskeisimpänä ... -
Uutuuden ja tyypillisyyden vaikutus verkkosivustotyyppien esteettiseen miellyttävyyteen
Kotkajuuri, Jemina (2023)Esteettisen miellyttävyyden on osoitettu olevan tärkeä osa verkkosivustoihin liittyvää arviointia, minkä takia se on nykyään keskeisessä roolissa HCI-alan tutkimuksessa ja suunnittelutyössä. Esteettisesti miellyttävien ... -
Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
Suikki, Jasmin (2019)Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten ... -
Interactionist Approach to Visual Aesthetics in HCI
Silvennoinen, Johanna (Springer International Publishing, 2021)Visual Aesthetics has gathered interest among scholars in HCI research. The growing interest stems from examinations of the aesthetic-usability effect (“what is beautiful is usable”), and possibly vice versa. Thus, numerous ... -
Apperceiving visual elements in human-technology interaction design
Silvennoinen, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Visual design of technological artefacts is an integral part of peoples’ experiences in technology-interaction. Visual product properties are capable of eliciting affective responses and multisensorial experiences in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.