SQL error messages that hinder the syntax error correction
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Niin tavalliset ihmiset kuin ohjelmoijatkin törmäävät päivittäisessä elämässään virheilmoituksiin, jotka ovat vaikeaselkoisia tai niiden ehdottama korjaus ei toimi. Tämän Pro gradu -tutkielman on tarkoitus tutkia, onko olemassa SQL
virheilmoituksia, jotka mahdollisesti aiheuttavat enemmän ongelmia virheenkorjaamisessa kuin ne ratkaisevat. Tätä tutkielmaa varten on tutkittu SQL:n syntaksia ja tehty katsaus sitä koskevaan kirjallisuuteen. Tämän lisäksi
SQL:n ja ohjelmoinnin virheilmoituksia koskevaan kirjallisuuteen on perehdytty. Tutkimuksessa käytetty data kerättiin opiskelijoilta, jotka ovat käyneet SQL:n ja tietokantojen perusteet sisältävän kurssin. Opiskelijoille annettiin virheellinen SQL-lause ja tunnetun tietokantahallintajärjestelmän antama virheilmoitus kyseiseen lauseeseen. Väärin korjattuja lauseita tutkittiin mahdollisten yhteyksien löytämiseksi virheilmoituksen ja lausekkeeseen tehdyn muutoksen väliltä. Tulokset osoittavat, että jotkin virheilmoitukset saattavat johtaa harhaan näyttäessään virheellistä tietoa tai kohdistaa käyttäjän huomion väärän asiaan lauseessa. Myös epäselvät ja epämääräiset virheilmoitukset aiheuttivat ongelmia. Tulevaisuudessa tutkimusten on mahdollista kiinnittää huomiota näihin ongelmiin ja mahdollisesti parantaa virheilmoituksien laatua.
...
Not only programmers but many people in their daily lives have experienced the frustration of error message that does not make sense or the suggested fix does not work. This thesis aims to study SQL error messages that might cause more problems in the error correction process than they solve. SQL as language and syntax is studied for this thesis, and literature is reviewed. In addition, error message literature is examined in the context of programmers and SQL. The data is collected from students who have completed introductory level SQL and databases course. The students were presented with the incorrect statements, and with the help of an error message provided by a popular database management system, the participant submitted the corrected statements. Incorrectly altered statements are studied to discover any connections between the error message and modifications made by the user. The results revealed that there is a possibility that some error messages might mislead, provide misinformation, or fixate the user’s attention to the wrong parts of the statement. In the future is possible to focus on these problems and improve the quality of the error messages.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Error messages in relational database management systems : A comparison of effectiveness, usefulness, and user confidence
Taipalus, Toni; Grahn, Hilkka; Ghanbari, Hadi (Elsevier BV, 2021)The database and the database management system (DBMS) are two of the main components of any information system. Structured Query Language (SQL) is the most popular query language for retrieving data from the database, as ... -
What to Expect and What to Focus on in SQL Query Teaching
Taipalus, Toni; Perälä, Piia (Association for Computing Machinery, 2019)In the process of learning a new computer language, writing erroneous statements is part of the learning experience. However, some errors persist throughout the query writing process and are never corrected. Structured ... -
Explaining Causes Behind SQL Query Formulation Errors
Taipalus, Toni (IEEE, 2020)This Full Research Paper presents the most prominent query formulation errors in Structured Query Language (SQL), and maps these errors to their cognitive explanations. Understanding query formulation errors is a key to ... -
Corrective feedback and learner uptake in an EFL classroom
Surakka, Kati (2007) -
Finnish EFL learners' perceptions on errors, corrective feedback and foreign language anxiety
Renko, Katariina (2012)Virheiden merkitys vieraiden kielten oppimisessa on tunnustettu aina 1970-luvulta lähtien, jolloin virheet alettiin nähdä välttämättömänä osana kielen ja sen sääntöjen oppimista. Virheiden tekemiseen vieraan kielen opiskelussa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.