dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Holmlund, Saara | |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T12:14:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-01T12:14:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81408 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena siirtymävaihe näyttäytyy luokanopettajille, ja miten ajankohtaiset ilmiöt heidän mielestään vaikuttavat siirtymävaiheeseen ja sen aikana toteutettavaan yhteistyöhön.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja se on toteutettu haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää tai työskennellyttä luokan-opettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineis-to litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajat jäsentävät siirtymävaihetta laajasti käytäntöjen, siirtymävaihetta tukevien ja haittaavien tekijöiden sekä oppilaan ja opettajan näkökulmien kautta. Siirtymävaihetta pidettiin tärkeänä, ja sen hyvän toteutuksen ajateltiin auttavan oppilasta ja jossain määrin opettajan työtä. Yhteistyön toteuttamiseen tarvitaan struktuureja, esimiehen tukea ja riittävästi resursseja. Ajankohtaisista ilmiöistä korona-ajan koettiin vaikuttaneen siirtymävaiheen yhteistyön toteuttamiseen. Opetussuunnitelmat ja kaksi-vuotinen esiopetuskokeilu nähtiin pääosin siirtymävaihetta tukevina ja mahdollistavina asioina.
Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajilla olevan runsaasti tietoa siirtymävaiheesta, mutta samaan aikaan heidän kokevan siirtymävaiheen toteuttamistavat vaihtelevina. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää tutkia isommalla otannalla, kuinka paljon yhteistyön käytänteet eroavat kuntien välillä ja miten siirtymävaiheen kehittämiseen voitaisiin vaikuttaa hallinnollisella tasolla. | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206013032 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |