Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.authorTentke, Johanna
dc.date.accessioned2022-05-30T06:26:32Z
dc.date.available2022-05-30T06:26:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81337
dc.description.abstractAiheena tutkielmassa oli kielikylpyopetus ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Kielikylpy on laaja ja pitkäkestoinen opetusohjelma, jossa suuri osa opetuksesta tapahtuu muulla kuin oppilaan äidinkielellä. Tutkin suomenkielistä kielikylpyohjelmaa, jota tarjotaan äidinkielenään ruotsia puhuville lapsille. Vuorovaikutustutkimus painottui kielelliseen vuorovaikutukseen, jota kielikylpyopetuksessa hyödynnetään paljon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kielikylpyvuorovaikutukselle ominaisia piirteitä sekä oppilaiden ja opettajien tapoja kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa. Kuinka vieraskielinen opetus vaikuttaa oppilaiden vuorovaikutustaitoihin? Entä onnistuuko itsensä ilmaiseminen ja kommunikointi myös kielikylpykielellä? Ilmaisevatko oppilaat ajatuksiaan ja tunteitaan molemmilla kielillä, sekä kielikylpykielellä että äidinkielellään? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuonna 2021. Tutkimustapana oli lyhytkestoinen observointitutkimus koululla. Viikon aikana observoitiin kolmen eri kielikylpyryhmän oppitunteja. Observoimalla kerätty tutkimusaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempaan kielikylpytutkimukseen ja -kirjallisuuteen. Opettajat pitivät kiinni yksikielisestä identiteetistä kaikissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden keskuudessa, mutta oppilaiden kielten käyttö oli vapaamuotoisempaa. Kielet vaihtelivat ja sekoittuivat oppilaiden keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa äidinkielen ja kielikylpykielen välillä. Opettajilla oli useita eri tapoja, joilla he pyrkivät saamaan kielikylpykielisestä opetuksesta ja vuorovaikutuksesta sujuvaa, vastavuoroista sekä ymmärrettävää. Tutkimuksen keskeisenä antina saatiin lisää konkreettista tietoa kielikylvystä.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersuomenkielinen kielikylpy
dc.subject.otherkielikylpyopetus
dc.title”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205302960
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokielikylpy
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot