University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Johanna, onko sinä på Tiktok? Se on roligt!” : vuorovaikutuksen moninaisuus suomenkielisessä kielikylpyopetuksessa

Thumbnail
View/Open
521.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tentke, Johanna
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Aiheena tutkielmassa oli kielikylpyopetus ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Kielikylpy on laaja ja pitkäkestoinen opetusohjelma, jossa suuri osa opetuksesta tapahtuu muulla kuin oppilaan äidinkielellä. Tutkin suomenkielistä kielikylpyohjelmaa, jota tarjotaan äidinkielenään ruotsia puhuville lapsille. Vuorovaikutustutkimus painottui kielelliseen vuorovaikutukseen, jota kielikylpyopetuksessa hyödynnetään paljon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kielikylpyvuorovaikutukselle ominaisia piirteitä sekä oppilaiden ja opettajien tapoja kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa. Kuinka vieraskielinen opetus vaikuttaa oppilaiden vuorovaikutustaitoihin? Entä onnistuuko itsensä ilmaiseminen ja kommunikointi myös kielikylpykielellä? Ilmaisevatko oppilaat ajatuksiaan ja tunteitaan molemmilla kielillä, sekä kielikylpykielellä että äidinkielellään? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuonna 2021. Tutkimustapana oli lyhytkestoinen observointitutkimus koululla. Viikon aikana observoitiin kolmen eri kielikylpyryhmän oppitunteja. Observoimalla kerätty tutkimusaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempaan kielikylpytutkimukseen ja -kirjallisuuteen. Opettajat pitivät kiinni yksikielisestä identiteetistä kaikissa vuorovaikutustilanteissa oppilaiden keskuudessa, mutta oppilaiden kielten käyttö oli vapaamuotoisempaa. Kielet vaihtelivat ja sekoittuivat oppilaiden keskinäisissä vuorovaikutustilanteissa äidinkielen ja kielikylpykielen välillä. Opettajilla oli useita eri tapoja, joilla he pyrkivät saamaan kielikylpykielisestä opetuksesta ja vuorovaikutuksesta sujuvaa, vastavuoroista sekä ymmärrettävää. Tutkimuksen keskeisenä antina saatiin lisää konkreettista tietoa kielikylvystä. ...
Keywords
suomenkielinen kielikylpy kielikylpyopetus kielikylpy vuorovaikutus opetus kielellinen vuorovaikutus kieli ja kielet vieraskielinen opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302960

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Socialization, language choice and belonging : language norms in a first and second grade English medium class 

    Copp Jinkerson, Alicia (University of Jyväskylä, 2012)
  • Selvitys kotimaisten kielten kielikylpyopetuksen ja vieraskielisen opetuksen tilanteesta Suomessa : kuntatason tarkastelu 

    Kangasvieri, Teija; Miettinen, Elisa; Palviainen, Hannele; Saarinen, Taina; Ala-Vähälä, Timo (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2012)
  • “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals 

    Habte, Yohana Tewelde (2021)
    Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen ...
  • Multimodal mediational means in assessment of processes : an argument for a hard-CLIL approach 

    Leontjev, Dmitri; deBoer, Mark Antony (Routledge, 2022)
    In Japan, CLIL instruction falls under a soft-CLIL approach, content serving as secondary to language instruction. Furthermore, assessment in classrooms in Japan is oftentimes limited to assessing the product summatively. ...
  • Assessing (for) Understanding in the CLIL Classroom 

    Leontjev, Dmitri; Jakonen, Teppo; Skinnari, Kristiina (Springer International Publishing, 2020)
    In this chapter, we conceptualise CLIL assessment as a dialogic activity in which teachers and learners share the responsibility for building learners’ understanding of subject-specific issues. We illustrate such a ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre