Show simple item record

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorTurunen, Taru
dc.date.accessioned2022-05-27T06:17:25Z
dc.date.available2022-05-27T06:17:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81293
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka rauha rakentuu ilmiönä laulujen sanoissa, jotka Saksa esitti 1980-luvulla Euroviisut- laulukilpailussa. Tutkimus tehtiin diskurssintutkimusta metodologiana käyttäen ja laulujen sanat sekä se, millä keinoin ne luovat kuvaa rauhasta ilmiönä analysoitiin niiden kontekstien läpi, jotka tässä työssä esitetään merkittävinä. Ensimmäinen konteksteista, jonka avulla ilmiön rakentumista tarkkailtiin, oli kylmä sota, jonka aikana Saksa oli jaettu kahteen valtioon, Saksan demokraattiseen tasavaltaan (DDR) ja Saksan liittotasavaltaan (BRD). Toinen konteksteista oli Euroviisut-laulukilpailu, joka on järjestetty vuodesta 1956 lähtien ja joka pyrkii toiminnallaan yhdistämään Euroopan maita. Yksi kilpailun pyrkimyksistä on myös pysyä politiikan ja valtioiden valtasuhteiden ulkopuolella. Analyysi sisältää tulkintoja siitä, kuinka nämä kontekstit vaikuttavat tulkintaan siitä, kuinka rauhaa luotiin erilaisten metaforien ja kertojan kannalta. Analyysissa käytettiin lauluja Ein bißchen Frieden (1982) ja Über die Brücke geh’n (1986). Laulujen sanat sisälsivät samankaltaisia metaforia ja kertojan, jonka pohjalle analyysi rakentui. Metaforat silta (Brücke), valo (Licht) ja pimeys (Dunkelheit, Dunkel) esiintyivät molemmissa laulujen sanoissa, ja toimivat siksi analyysissa merkittävässä roolissa. Näistä metaforista oli mahdollista löytää vastakkainasettelua, jonka avulla rauhasta luotiin kuvaa sodan vastakohtana. Myöskin kertojan avulla luotiin laulujen sanoissa vastakkainasettelua, sillä molemmissa teksteissä kertoja oli minäkertoja, jonka tunteita välitettiin tekstin avulla. Kertojat tunsivat itsensä yksinäisiksi, tai eivät kokeneet yksin pystyvänsä muuttamaan asioita. Analyysin avulla todettiin, että vaikka kandidaatintutkielma antaa hyvin kapeat raamit tällaisen tutkimuksen toteuttamiselle, voidaan nähdä rauhan rakentuvan laulujensanoissa erilaisten metaforien ja kertojan avulla, sekä todeta konteksteilla olevan suuri rooli tällaisen analyysin syntymisessä.fi
dc.format.extent35
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEuroviisut
dc.titleEin bisschen Frieden : Diskursive Konstruktion des Phänomens Frieden in ausgewählten deutschsprachigen Liedtexten im Eurovision Song Contest
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272916
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysokylmä sota
dc.subject.ysoEurovision laulukilpailut
dc.subject.ysorauha
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright