Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG

Abstract
Kestävä kehitys on nykypäivänä merkittävä yhteiskunnallinen teema ja tärkeä osa-alue ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tämä peilautuu myös liiketoimintaan ja autoteollisuuteen, joka parasta aikaa etsii sekä kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja perinteisten fossiilisten voimanlähteiden rinnalle. Tässä kehityksessä sähköautojen rooli korostuu, mikä puolestaan luo yrityksille tarpeen kestävää kehitystä ja sähköisyyttä vaalivan yritysidentiteetin rakentamiselle. Tämä kandidaatintutkielma keskittyy selvittämään millä multimodaalisilla keinoilla ja miten BMW rakentaa itselleen kestävän kehityksen kannalta edullista yritysidentiteettiä. Huomiota kiinnitetään tässä yhteydessä esimerkiksi niin salienssiin, typografisiin ominaisuuksiin kuin myös argumentaatioonkin. Tutkimusaineistona käytetään BMW:n saksankielisten nettisivujen sähköautoja käsittelevää osiota. Tutkielma osoittaa BMW:n hyödyntävän nettisivuillaan lukuisia keinoja kestävää kehitystä tukevan yritysidentiteetin muodostamisessa. Huomiota pyritään ohjaamaan esiteltyihin sähköautoihin visuaalisten keinojen avulla, samalla kun esimerkiksi argumentaatiota hyödyntämällä osoitetaan valmistajan suhdetta näihin sähköisiin ajoneuvoihin ja alleviivataan niiden hankinnan kannattavuutta asiakkaan näkökulmasta. Tämän ohella aineiston pohjalta toteutetun analyysin kautta selviää myös ihmisten esitettävän BMW-sähköautojen rinnalla, tarkoituksena näin valmistajan kannalta suosiollisten ja ostopäätöstä tukevien assosiaatioiden herättäminen
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102615Käytä tätä linkitykseen.
Language
German
License
In CopyrightOpen Access

Share