Die diskursive Konstruktion einer nachhaltigen Unternehmensidentität auf der Webseite der BMW-AG
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kestävä kehitys on nykypäivänä merkittävä yhteiskunnallinen teema ja tärkeä osa-alue ilmastonmuutoksen
torjunnassa. Tämä peilautuu myös liiketoimintaan ja autoteollisuuteen, joka parasta aikaa etsii sekä kehittää
vaihtoehtoisia ratkaisuja perinteisten fossiilisten voimanlähteiden rinnalle. Tässä kehityksessä sähköautojen rooli
korostuu, mikä puolestaan luo yrityksille tarpeen kestävää kehitystä ja sähköisyyttä vaalivan yritysidentiteetin
rakentamiselle.
Tämä kandidaatintutkielma keskittyy selvittämään millä multimodaalisilla keinoilla ja miten BMW rakentaa
itselleen kestävän kehityksen kannalta edullista yritysidentiteettiä. Huomiota kiinnitetään tässä yhteydessä
esimerkiksi niin salienssiin, typografisiin ominaisuuksiin kuin myös argumentaatioonkin. Tutkimusaineistona
käytetään BMW:n saksankielisten nettisivujen sähköautoja käsittelevää osiota.
Tutkielma osoittaa BMW:n hyödyntävän nettisivuillaan lukuisia keinoja kestävää kehitystä tukevan
yritysidentiteetin muodostamisessa. Huomiota pyritään ohjaamaan esiteltyihin sähköautoihin visuaalisten keinojen
avulla, samalla kun esimerkiksi argumentaatiota hyödyntämällä osoitetaan valmistajan suhdetta näihin sähköisiin
ajoneuvoihin ja alleviivataan niiden hankinnan kannattavuutta asiakkaan näkökulmasta. Tämän ohella aineiston
pohjalta toteutetun analyysin kautta selviää myös ihmisten esitettävän BMW-sähköautojen rinnalla, tarkoituksena
näin valmistajan kannalta suosiollisten ja ostopäätöstä tukevien assosiaatioiden herättäminen
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
Soziale Verantwortung im Nachhaltigkeitsbericht der Volkswagen AG
Hoppula, Juho (2019)Kestävä kehitys ja yritysten yhteiskuntavastuu ovat ajankohtaisia teemoja, jotka puhuttelevat ympäri maailmaa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Volkswagen AG:n yhteiskuntavastuuta. Volkswagen AG on saksalainen ... -
Greening the supply chain towards sustainability : a holistic approach for mitigating industrial environmental impacts with sustainable improvements on firms’ environmental, economic, and social performances in the automotive industry
Abari, Saheed (2020)This study is aimed at examining the process of greening the supply chain as a holistic and pragmatic approach for mitigating industrial environmental impacts in the automotive industry. The research addresses the fundamental ... -
Regional sustainability transition through forest-based bioeconomy? : Development actors' perspectives on related policies, power, and justice
Halonen, Maija; Näyhä, Annukka; Kuhmonen, Irene (Elsevier, 2022)Forests and forest-based bioeconomy have central roles in the contemporary sustainability transition. However, the transition towards a bioeconomy is loaded with tensions regarding economic growth, ecological integrity, ...