dc.contributor.advisor | Dlaske, Kati | |
dc.contributor.author | Turunen, Taru | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T06:17:25Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T06:17:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81293 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka rauha rakentuu ilmiönä laulujen sanoissa, jotka Saksa esitti 1980-luvulla Euroviisut- laulukilpailussa. Tutkimus tehtiin diskurssintutkimusta metodologiana käyttäen ja laulujen sanat sekä se, millä keinoin ne luovat kuvaa rauhasta ilmiönä analysoitiin niiden kontekstien läpi, jotka tässä työssä esitetään merkittävinä. Ensimmäinen konteksteista, jonka avulla ilmiön rakentumista tarkkailtiin, oli kylmä sota, jonka aikana Saksa oli jaettu kahteen valtioon, Saksan demokraattiseen tasavaltaan (DDR) ja Saksan liittotasavaltaan (BRD). Toinen konteksteista oli Euroviisut-laulukilpailu, joka on järjestetty vuodesta 1956 lähtien ja joka pyrkii toiminnallaan yhdistämään Euroopan maita. Yksi kilpailun pyrkimyksistä on myös pysyä politiikan ja valtioiden valtasuhteiden ulkopuolella.
Analyysi sisältää tulkintoja siitä, kuinka nämä kontekstit vaikuttavat tulkintaan siitä, kuinka rauhaa luotiin erilaisten metaforien ja kertojan kannalta. Analyysissa käytettiin lauluja Ein bißchen Frieden (1982) ja Über die Brücke geh’n (1986). Laulujen sanat sisälsivät samankaltaisia metaforia ja kertojan, jonka pohjalle analyysi rakentui. Metaforat silta (Brücke), valo (Licht) ja pimeys (Dunkelheit, Dunkel) esiintyivät molemmissa laulujen sanoissa, ja toimivat siksi analyysissa merkittävässä roolissa. Näistä metaforista oli mahdollista löytää vastakkainasettelua, jonka avulla rauhasta luotiin kuvaa sodan vastakohtana. Myöskin kertojan avulla luotiin laulujen sanoissa vastakkainasettelua, sillä molemmissa teksteissä kertoja oli minäkertoja, jonka tunteita välitettiin tekstin avulla. Kertojat tunsivat itsensä yksinäisiksi, tai eivät kokeneet yksin pystyvänsä muuttamaan asioita.
Analyysin avulla todettiin, että vaikka kandidaatintutkielma antaa hyvin kapeat raamit tällaisen tutkimuksen toteuttamiselle, voidaan nähdä rauhan rakentuvan laulujensanoissa erilaisten metaforien ja kertojan avulla, sekä todeta konteksteilla olevan suuri rooli tällaisen analyysin syntymisessä. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | de | |
dc.subject.other | Euroviisut | |
dc.title | Ein bisschen Frieden : Diskursive Konstruktion des Phänomens Frieden in ausgewählten deutschsprachigen Liedtexten im Eurovision Song Contest | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272916 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | diskurssintutkimus | |
dc.subject.yso | kylmä sota | |
dc.subject.yso | Eurovision laulukilpailut | |
dc.subject.yso | rauha | |