Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorPajula, Reetta
dc.date.accessioned2022-05-24T09:43:13Z
dc.date.available2022-05-24T09:43:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81253
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen sulkutoimenpiteistä aiheutuneita muutoksia noin 5- vuotiaiden lasten perheissä kevään 2020 aikana. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia muutoksia sulkutoimenpiteistä on seurannut perheiden arkeen ja onko lasten kotihoidon sekä vanhempien etätyön yhteensovittamisella ollut merkitystä perheiden kokemaan hyvinvointiin. Vanhempien omasanaiset vastaukset toivat tärkeää tietoa siitä, millaisia seuraamuksia koronapandemialla ja varhaiskasvatuksen sulkutoimenpiteillä on ollut ja miten se on vanhempien kertoman mukaan vaikuttanut perheiden kokemaan hyvinvointiin. Tämä tutkielma tehtiin osana varhaiskasvatus- ja koronapandemia -hanketta, joka toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Tutkielmassa hyödynnettiin hankkeen kyselytutkimusta, joka tuotti tietoa koronapandemiasta noin 5- vuotiaiden lasten perheiden osalta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol- verkkokyselyllä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi loppuvuodesta 2020. Kyselyyn vastasi 1850 huoltajaa, 87 Suomen kunnasta. Tutkielmassa käytetty osa-aineisto vanhempien kirjallisista vastauksista analysoitiin hyvinvoinninnäkökulmasta aineistolähtöisellä teema-analyysillä ATLAS.ti -ohjelmalla. Analyysi osoitti, että sulkutoimenpiteistä ja kotihoitosuosituksesta seurasi muutoksia ja haasteita monien perheiden arkeen sekä hyvinvointiin liittyen. Vanhemmat hoitivat lastensa etäkoulua, varhaiskasvatusikäisiä lapsiaan sekä tekivät etätöitä samaan aikaan kotona. Perheiden tavallisesti käyttämiä tukiverkostoja ei poikkeusolojen aikana pystynyt käyttämään, joka kulutti monien vanhempien voimavaroja. Vanhempien vastaukset käsittelivät hyvinvointia ja vastauksista nousseet teemat liittyivät ajankäytön hallintaan ja sosiaalisten tukiverkostojen rajoittamiseen. Hyvinvointi oli monella tapaa koetuksella, mutta poikkeusolot toivat myös myönteisiä kokemuksia perheiden arkeen.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersulkutoimenpiteet
dc.titleViisivuotiaiden lasten vanhempien kokemukset hyvinvoinnistaan varhaiskasvatuksen sulkutoimenpiteiden aikana 2020
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242881
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoetätyö
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot