dc.contributor.advisor | Itkonen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.author | Hautalampi, Masi | |
dc.date.accessioned | 2022-05-12T06:45:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-12T06:45:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81024 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta.
Tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen kautta. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä 1.–6.-luokkalaisille liikuntaa
opettavan luokanopettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Pääteemoja muodostui kaksi. Ne käsittelivät (1) liikunnanopetuksen tärkeimpiä tavoitteita ja niiden saavuttamisen keinoja sekä (2) opettajan ja koulun
roolia lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentajana.
Haastatteluun osallistuneet opettajat pitivät liikunnanopetuksen tärkeimpänä tavoitteena liikunnan ilon löytämiseen ja liikunnan mielekkääksi kokemiseen liittyviä asioita. Muita tärkeitä tavoitteita olivat muun muassa fyysinen aktiivisuus, erilaisten fyysisten, sosiaalisten ja tunnesäätelyn taitojen oppiminen
sekä informaaliin liikuntaan innostaminen koululiikunnan avulla. Opettajat näkivät myös koulun sekä opettajan roolit pääosin merkittävinä lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisen tukemisessa.
Koululiikunta on koulun liikunnanopetuksen ulkopuolelle ulottuva kokonaisuus, ja oppilaat viettävät koulussa useita tunteja koulupäivien aikana. Opettajien onkin merkityksellistä tarkastella koululiikuntaa kokonaisuutena ja pyrkiä
esimerkiksi tämän tutkimuksen tuloksiin perehtymällä tukemaan lasten liikkumista. | fi |
dc.format.extent | 92 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntasuhde | |
dc.subject.other | liikunnallinen elämäntapa | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205122670 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |