dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Anttila, Anna-Kaisa | |
dc.contributor.author | Ketonen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2022-05-11T06:34:07Z | |
dc.date.available | 2022-05-11T06:34:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80989 | |
dc.description.abstract | Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen
opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden
motivaatioon ja yhteenkuuluvuuteen liikuntatunneilla ja kuinka oppilaat kokivat opettajan tuen.
Tutkimuksessa oli mukana interventio- ja kontrolliryhmät ja tutkimuksessa selvitettiin,
erosivatko kokemukset sukupuolten välillä.
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella kahden eri koulun kahdeksasluokkalaisista oppilaista (n=57).
Tutkimuksessa käytettiin kontrolli- ja interventioryhmiä. Interventioryhmän oppilaille
suoritettiin kuuden viikon interventiojakso, jonka aikana heille toteutettiin CDG-mallin
mukaista opetusta. CDG-mallin toteutuksessa käytettiin oppilaiden Move! -mittaustuloksia.
Oppilaat valitsivat mittaustulosten perusteella oman kehitettävän ominaisuuden, jonka
perusteella heidät jaettiin ryhmiin. Ryhmissä oppilaat suunnittelivat omaa ominaisuutta
kehittävän ohjelman. Kontrolliryhmän oppilaille suoritettiin niin sanottua perinteisempää
liikunnanopetusta.
Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 –ohjelmaa käyttämällä. Laadullisen
aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastaukset
ala- ja yläluokkiin sekä pääluokkaan. Laadullisesta aineistosta etsittiin sekä
samankaltaisuuksia, että erilaisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaslähtöisen opetusmenetelmän
mukaisella liikunnanopetuksella pystytään tukemaan oppilaiden itseohjautuvuutta ja sisäistä
motivaatiota mahdollistamalla oppilaille autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen
yhteenkuuluvuuden tunnetta Decin ja Ryanin (1985) itseohjautuvuusteorian mukaisesti.
Opetusmenetelmän hyödyt näkyivät oppilaiden lisääntyneenä vapaa-ajan liikkumisena. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to explore if CDG -model teaching increased students´
experiences of autonomy and self-determination in physical education and leisure.
Additionally, the aim was to explore how the model-based teaching affected students´
motivation and cohesion in physical education lessons, how the students experienced teacher´s
support. The study involved intervention and control groups and the study examined whether
experiences differed between the sexes.
The study method was multidisciplinary, and the data were collected the data were collected
from eight-graders in two different schools (n = 57) by using a Webropol questionnaire. Control
and intervention groups were used in the study. For the intervention group students, the CDG
model based teaching was used together with the students’ Move! -measurement results during
a six-week period. Based on the measurement results, the students selected a physical feature
of their own to be developed. Based on the students´ selection they were divided into groups,
where they designed a program to develop that specific physical feature. The students in the
control group were given a so-called more traditional physical education.
Quantitative data were analyzed by using IBM SPSS Statistics 26. The open-ended questions
of the qualitative material were analyzed by means of content analysis and classifying the
answers into subcategories, upper, and main categories. Both similarities and differences were
examined in the qualitative responses.
Based on the research results, it can be concluded that physical education according to the pupil
oriented teaching method CDG -model is able to support students' self-determination and
internal motivation by enabling the students to feel autonomy, perceived competence, and social
cohesion according to Deci´s and Ryan's theory of self-determination. The benefits of the
teaching method were evident in the increased leisure movement of pupils. | en |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | itseohjautuvuusteoria | |
dc.subject.other | CDG-malli | |
dc.subject.other | Move! -mittaukset | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205112639 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | autonomia | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |