Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorKiiski, Kati
dc.date.accessioned2022-05-11T05:36:12Z
dc.date.available2022-05-11T05:36:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80978
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista tukea visuaalisen hahmottamisen vaikeuksiin annetaan. Tutkimusilmiötä lähestyttiin fenomenologis- hermeneuttisella tutkimus-otteella ja tarkoituksena on ollut kerätä käsityksellistä tietoa alakoulukontekstissa. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä luokanopettajasta, joita haastateltiin lähi- etä- ja sähköpostihaastatteluiden avulla tammi- helmikuussa 2022. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin keinoin. Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet näkyvät oppilaan toiminnassa haasteina sosiaalisissa ja toiminnallisissa tilanteissa sekä tehtävätyöskentelyssä. Matematiikan oppimisessa vaikeudet tulivat esiin lukujen ja laskutoimitusten oppimisen vaikeuksina sekä haasteina ajattelun taidoissa. Keskeisenä tukikeinona matematiikan oppimisessa on konkreettisten välineiden käyttäminen sekä tehtävien mukauttaminen yksilöllisesti. Myös aikuisen ohjauksellinen tuki nähtiin tärkeänä. Tutkimuksen perusteella visuaalisen hahmottamisen vaikeus näkyy erilaisilla tavoilla oppilaan kouluarjessa sekä oppimisessa. Vaikka vaikeudet näkyvät selkeästi oppilaan toiminnassa, kokivat opettajat vaikeuksien tunnistamisessa silti epävarmuutta. Kokonaisuudessaan hahmottamisen vaikeuksien tunnistaminen on erittäin tärkeää, jotta oppilas saa tarvitsemaansa tukea. Myönteisyyttä ja positiivisuutta korostava ohjauksellinen tuki on oppilaalle tärkeää oppimisen vaikeuden syystä riippumatta.fi
dc.format.extent108
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervisuaalinen hahmottaminen
dc.titleOppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112628
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysohahmottaminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoavaruudellinen hahmottaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot