Opettajuuden diskurssit Helsingin Sanomissa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkastellaan opettajuuden diskursseja Helsingin Sanomien vuoden 2021 loppupuolella
julkaistuissa verkkoartikkeleissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja opettajuuteen liitetään. Teoreettismetodologiselta viitekehykseltään tutkimus kuuluu korpusavusteisen diskurssintutkimuksen alalle. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) Millaisia kollokaatteja opettaja ja opettajuus
saavat ja mihin diskursseihin ne liittyvät? 2) Millaisia diskursseja opettajuuteen kytkeytyy?
Aineisto koostuu 790:stä aikavälillä 1.6.2021–31.12.2021 julkaistusta Helsingin Sanomien verkkoartikkelista. Yhdessä verkkoartikkelit muodostavat 674 824 saneen laajuisen korpuksen. Korpuksen olen koonnut
Helsingin Sanomien hakukoneesta hakusanalla opettaj*, joka kattaa kaikki sanojen opettaja ja opettajuus sananmuodot. Näin aineistoon kuuluu siis kaikki verkkoartikkelit, joissa jokin näiden sanojen sananmuodoista esiintyy.
Tutkimuksen analyysissa olen hyödyntänyt kollokaatioanalyysia, joka on toteutettu AntConc-korpusanalyysiohjelmalla. Noodilla opettaj* tilastollisesti merkitseviä kollokaatteja ilmeni 181. Tämän jälkeen olen
jaotellut kollokaatit aineistoperustaisesti diskurssiluokkiin sen mukaan, missä diskursseissa tietty kollokaatti eniten aineistossa esiintyy.
Analyysissa erottuu yhteensä 11 diskurssiluokkaa. Tärkeimmiksi niistä nousevat opettajien työtaakkaan
ja uupumukseen sekä hyvään opettajuuteen ja opettajan asemaan liittyvät diskurssit. Etenkin työtaakkaan
ja uupumiseen liittyvän keskustelun korostuminen selittyy aiheen ajankohtaisuudella: opettajien uupumus on ollut runsaasti esillä viimeaikaisessa mediakeskustelussa. Tutkimus tarjoaakin tietoa siitä, miten
ajankohtaiset aiheet linkittyvät opettajuutta koskevaan keskusteluun Helsingin Sanomissa. Lisäksi tutkimus täydentää tutkimusaukkoa yleensä siitä, miten opettajista ja opettajuudesta puhutaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29427]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Translaki-diskurssit Suomi24-korpusaineistossa
Hakkala, Kiia (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen korpusavusteisen diskurssintutkimuksen keinoin translaki-aiheeseen keskittyviä keskusteluja Suomi24-keskustelupalstalla. Tutkielmani tavoitteena onkin selvittää, minkälaisia diskursseja paljon ... -
Korpusavusteinen diskurssintutkimus jokamiehenoikeuksista Helsingin Sanomien verkkoartikkeleissa
Mäkelä, Aleksi (2021)Retkeily ja luonnossa liikkuminen ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Suomessa merkittävä luonnossa liikkumisen mahdollistaja on jokamiehenoikeudet. Ne ovat myös esimerkki elävästä kulttuuriperinnöstä. ... -
Sanna Mariniin ja Alexander Stubbiin liitetyt diskurssit Helsingin Sanomissa
Suhonen, Ella-Maria (2021)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja Sanna Mariniin ja Alexander Stubbiin on liitetty Helsingin Sanomissa niinä aikoina, kun heidät on nimitetty Suomen pääministereiksi. Lisäksi tarkastelen diskurssien ... -
Saunomisen diskurssit verkkokeskustelussa
Smeds, Elina (2024)Maisterintutkielmassani tarkastelen, millaisia merkityksiä saunomiseen liitetään Suomi24-keskustelupalstalla. Tutkielma antaa kielitieteellistä tietoa, miten suomalaiset kuvaavat saunomista. Tutkimuskysymykset ovat: 1. ... -
Korpusavusteinen diskurssintutkimus COVID-19-rokottamattomista Helsingin Sanomien verkkoartikkeleissa
Kiiskinen, Meri (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan, millaisia kollokaatteja sana rokottamaton saa Helsingin Sanomien COVID-19-aiheisissa verkkoartikkeleissa, millaisissa konteksteissa kollokaatit esiintyvät sekä millaisia diskursseja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.