Show simple item record

dc.contributor.advisorAbrahamsson, Pekka
dc.contributor.authorTiippana, Jani
dc.date.accessioned2022-05-06T05:43:00Z
dc.date.available2022-05-06T05:43:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80913
dc.description.abstractTiedolla johtamisen työkalut ovat yhä suuremmassa osassa jokapäiväistä johtamista organisaatiossa ja sitä myötä myös tarve niiden koulutukselle, jolla voidaan taata järjestelmän mahdollisimman hyvä käyttöönotto ja omaksuminen korostuu. Opiskelun suunnittelu on ollut käytössä ainakin suomalaisessa koulutuksessa jo pitkään ja tämä tutkimus liittää sen osaksi tietojärjestelmäkoulutusta. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää miten henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) liitetään osaksi tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutusta ja mitä vaikutuksia HOPSilla on tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteisiin ja sitä kautta vaikutuksia teknologian käyttöönottoon henkilön tasolla. Tutkielmassa lähestytään aihealuetta organisaation jäsenten kautta, yksilötason oppimisen näkökulmasta. Empiirinen laadullinen tutkimus suoritetaan case tutkimuksena Jyväskylän Yliopiston Microsoft Power Bi järjestelmän käyttöönottoprojektin yhteydessä. Tutkimustulokset kerätään elektronisella kyselylomakkeella. HOPSin vaikutukset ulottuivat laajalti loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteiden osalta ja tutkimus osoitti, että HOPSilla on mahdollista lisätä käyttäjän kokemaa hyötyä järjestelmästä ja alentaa koettua ahdistusta uuden järjestelmän käyttöönoton osalta. Tutkimuksen teoreettinen malli ehdottaa, että parantamalla loppukäyttäjäkoulutuksen tuloksia, voimme positiivisesti vaikuttaa teknologia käyttöönottoon.fi
dc.description.abstractBusiness intelligence systems and tools are more often part of daily work in many organizations, and new business intelligence systems are being implemented more and more. Therefore, the need for good end-user training is highlighted. In the Finnish schooling system, the concept of a personalized learning plan to organize learning has been used in the past for guiding the studies and learning. This study uses the concept of a personalized learning plan suited for information system end-user training and attaches it as a case study to the University of Jyväskylä business system implementation projects end-user training. The study has a goal to find out how to use the personalized learning plan in end-user training and if it has positive effects on end-user training goals and, therefore, could boost system adaptation on a personal level. This is an empirical case study that uses mixed qualitative and quantitative methods. The results are collected with a questionnaire and semi-structured interviews. Results showed that the effects of the personalized learning plan (PLP) can have positive effects on the end-user training goals. Further, the study showed that the personalized learning plan could increase the perceived benefits from the system and decrease end-users stress and anxiety during the new system implementation. The theoretical model suggests that by increasing the end-user training goals we can positively impact the system adaptation.en
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleUse of the personalized learning plan in the end-user training : case- JYU : business intelligence system enduser training
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205062566
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysobusiness intelligence
dc.subject.ysoloppukäyttäjät
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysodata systems
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysobusiness intelligence
dc.subject.ysoend users
dc.subject.ysoself-evaluation
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright