dc.contributor.advisor | Abrahamsson, Pekka | |
dc.contributor.author | Tiippana, Jani | |
dc.date.accessioned | 2022-05-06T05:43:00Z | |
dc.date.available | 2022-05-06T05:43:00Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80913 | |
dc.description.abstract | Tiedolla johtamisen työkalut ovat yhä suuremmassa osassa jokapäiväistä johtamista organisaatiossa ja sitä myötä myös tarve niiden koulutukselle, jolla voidaan taata järjestelmän mahdollisimman hyvä käyttöönotto ja omaksuminen korostuu. Opiskelun suunnittelu on ollut käytössä ainakin suomalaisessa koulutuksessa jo pitkään ja tämä tutkimus liittää sen osaksi tietojärjestelmäkoulutusta. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää miten henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) liitetään osaksi tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutusta ja mitä
vaikutuksia HOPSilla on tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteisiin ja sitä kautta vaikutuksia teknologian käyttöönottoon henkilön tasolla. Tutkielmassa lähestytään aihealuetta organisaation jäsenten kautta, yksilötason oppimisen näkökulmasta. Empiirinen laadullinen tutkimus suoritetaan case tutkimuksena Jyväskylän Yliopiston Microsoft Power Bi järjestelmän käyttöönottoprojektin yhteydessä. Tutkimustulokset kerätään elektronisella kyselylomakkeella. HOPSin vaikutukset ulottuivat laajalti loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteiden osalta ja tutkimus osoitti, että HOPSilla on mahdollista lisätä käyttäjän kokemaa hyötyä järjestelmästä ja alentaa koettua ahdistusta uuden järjestelmän
käyttöönoton osalta. Tutkimuksen teoreettinen malli ehdottaa, että parantamalla
loppukäyttäjäkoulutuksen tuloksia, voimme positiivisesti vaikuttaa teknologia
käyttöönottoon. | fi |
dc.description.abstract | Business intelligence systems and tools are more often part of daily work in many
organizations, and new business intelligence systems are being implemented
more and more. Therefore, the need for good end-user training is highlighted. In
the Finnish schooling system, the concept of a personalized learning plan to organize learning has been used in the past for guiding the studies and learning.
This study uses the concept of a personalized learning plan suited for information
system end-user training and attaches it as a case study to the University of
Jyväskylä business system implementation projects end-user training. The study
has a goal to find out how to use the personalized learning plan in end-user training and if it has positive effects on end-user training goals and, therefore, could
boost system adaptation on a personal level. This is an empirical case study that
uses mixed qualitative and quantitative methods. The results are collected with
a questionnaire and semi-structured interviews. Results showed that the effects
of the personalized learning plan (PLP) can have positive effects on the end-user
training goals. Further, the study showed that the personalized learning plan
could increase the perceived benefits from the system and decrease end-users
stress and anxiety during the new system implementation. The theoretical model
suggests that by increasing the end-user training goals we can positively impact
the system adaptation. | en |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Use of the personalized learning plan in the end-user training : case- JYU : business intelligence system enduser training | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205062566 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | tietojärjestelmät | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | business intelligence | |
dc.subject.yso | loppukäyttäjät | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | data systems | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | business intelligence | |
dc.subject.yso | end users | |
dc.subject.yso | self-evaluation | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |