Use of the personalized learning plan in the end-user training : case- JYU : business intelligence system enduser training

Abstract
Tiedolla johtamisen työkalut ovat yhä suuremmassa osassa jokapäiväistä johtamista organisaatiossa ja sitä myötä myös tarve niiden koulutukselle, jolla voidaan taata järjestelmän mahdollisimman hyvä käyttöönotto ja omaksuminen korostuu. Opiskelun suunnittelu on ollut käytössä ainakin suomalaisessa koulutuksessa jo pitkään ja tämä tutkimus liittää sen osaksi tietojärjestelmäkoulutusta. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää miten henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS) liitetään osaksi tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutusta ja mitä vaikutuksia HOPSilla on tietojärjestelmän loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteisiin ja sitä kautta vaikutuksia teknologian käyttöönottoon henkilön tasolla. Tutkielmassa lähestytään aihealuetta organisaation jäsenten kautta, yksilötason oppimisen näkökulmasta. Empiirinen laadullinen tutkimus suoritetaan case tutkimuksena Jyväskylän Yliopiston Microsoft Power Bi järjestelmän käyttöönottoprojektin yhteydessä. Tutkimustulokset kerätään elektronisella kyselylomakkeella. HOPSin vaikutukset ulottuivat laajalti loppukäyttäjäkoulutuksen tavoitteiden osalta ja tutkimus osoitti, että HOPSilla on mahdollista lisätä käyttäjän kokemaa hyötyä järjestelmästä ja alentaa koettua ahdistusta uuden järjestelmän käyttöönoton osalta. Tutkimuksen teoreettinen malli ehdottaa, että parantamalla loppukäyttäjäkoulutuksen tuloksia, voimme positiivisesti vaikuttaa teknologia käyttöönottoon.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062566Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share