Show simple item record

dc.contributor.authorNyrhinen, Jussi
dc.contributor.authorWilska, Terhi-Anna
dc.date.accessioned2022-05-02T10:09:03Z
dc.date.available2022-05-02T10:09:03Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationNyrhinen, J., & Wilska, T.-A. (2012). Kohti vastuullista ylellisyyttä? : eettiset ja ekologiset trendit sekä luksuskulutus Suomessa. <i>Kulutustutkimus.nyt</i>, <i>6</i>(1), 20-41. <a href="http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2012/05/Nyrhinen_Wilska_KTS_1_2012.pdf" target="_blank">http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2012/05/Nyrhinen_Wilska_KTS_1_2012.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_21623451
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80844
dc.description.abstractLuksus- eli ylellisyystuotteet on perinteisesti yhdistetty korkeaan hintaan ja sosiaaliseen statukseen. Tutkimuksessa on kuitenkin havaittu muutoksia kuluttajien käsityksissä ylellisyydestä. Statushakuisen luksuksen ohelle on syntynyt uusi käsitys ylellisyydestä, joka kattaa mm. autenttisuuden, elämyksellisyyden sekä eettisyyden ja ekologisuuden. Tässä tutkimuksessa analysoimme keväällä 2011 yli 1640 18–75-vuotiaalta suomalaiselta kuluttajalta kerätyllä aineistolla, millaisia kulutustyylejä ja erityisesti käsityksiä luksuksesta on nykyisin nähtävissä. Lisäksi selvitimme, miten eri kulutustyylit selittyvät sosiodemografisilla taustamuuttujilla. Tutkimustulostemme mukaan eettisyyttä ja ekologisuutta korostavat asenteet ovat selvästi yleisempiä kuin luksusta ja statushakuisuutta korostavat asenteet. Faktorianalyysin avulla löysimme asenneväittämistä vastuullisuuteen ja statushakuisuuteen orientoituneet kulutustyylit ja erilaiset käsitykset luksuksesta. Statushakuinen kulutus oli tyypillisintä nuorille aikuisille sekä niille vastaajille, jotka kokivat edustavansa ylempiä yhteiskuntaluokkia, kun taas vastuulliset käsitykset kulutuksesta ja luksuksesta olivat tyypillisimpiä korkeasti koulutetuille, keskiikäisille ja etenkin naisille.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKulutustutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesKulutustutkimus.nyt
dc.relation.urihttp://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2012/05/Nyrhinen_Wilska_KTS_1_2012.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKohti vastuullista ylellisyyttä? : eettiset ja ekologiset trendit sekä luksuskulutus Suomessa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205022509
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.laitosSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSosiologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange20-41
dc.relation.issn1797-2345
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume6
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2012 Kulutustutkimuksen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysoelämäntapa
dc.subject.ysoylellisyystavarat
dc.subject.ysokulutustottumukset
dc.subject.ysososiaalinen asema
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysokestävä elämäntapa
dc.subject.ysoekologisuus
dc.subject.ysoasenteet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23085
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8760
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15774
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8572
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2133
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8576
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38791
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22351
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5619
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright