Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorNykänen, Pinja
dc.date.accessioned2022-04-27T05:39:26Z
dc.date.available2022-04-27T05:39:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80738
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani käsittelee kirjallisuuskatsauksen keinoin herkkyyttä vahvuutena musiikinopettajan työssä, ja erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat 7—9 vuosiluokkien musiikin aineenopettajat. Tarkastelen herkkyyttä ensin kolmen pääteeman, eli psyykkisen erityisherkkyyden, neurobiologisesti välittyvän herkkyyden sekä sosiaalisen sensitiivisyyden, valossa. Psyykkinen erityisherkkyys keskittyy Aronin ja Aronin (1997) teorioihin, neurobiologisesti välittyvä herkkyys pohjautuu Boycen ja Ellisin (2008) tutkimukseen ja sosiaalisen sensitiivisyyden olen yhdistänyt Bozdağin & Bozdağin (2021) näkemyksiin. Herkkyyden pohdinnan jälkeen perehdyn Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 ja tutkin millaisia odotuksia musiikinopettajalle asetetaan sen suunnalta. 7 – 9 vuosiluokkien musiikinopetukseen liittyy neljä sisältöaluetta sekä 12 tavoitetta, jotka on jaettu neljän osuuden alle: Osallisuus, Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen, Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito, Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa sekä Oppimaan oppiminen musiikissa. Tutkielmassani tulin huomanneeksi, että herkkyys ei musiikinopettajan piirteenä ole yksiselitteisesti vain heikkous tai vahvuus. Herkällä musiikkikasvattajalla voi ominaisuutensa vuoksi olla esimerkiksi erityisen hyvät valmiudet kohdata oppilas sekä tunnistaa erityisherkkiä oppilaita. Heikkouksia ovat neurobiologisesti välittyvän herkkyyden ja luokan yhteismusisoinnin yhdistelmä, joka voi olla kovin kuormittavaa. Psyykkisesti erityisherkkä voi myös olla taipuvainen ylenpalttiseen reflektioon. Opettajien herkkyys vaatii aiheena kipeästi lisää tutkimusta keskittyen varsinkin musiikkikasvattajien herkkyyteen. Hankitun tiedon avulla voidaan pyrkiä esimerkiksi parantamaan musiikinopettajien työssäjaksamista, ehkäisemään työuupumusta sekä lisäämään työturvallisuutta. Tutkimuksissa olisi siis erityisen tärkeää tuoda esiin monipuolisia näkökulmia.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.othersensitiivisyys
dc.subject.othermusiikkikasvattaja
dc.subject.otherpersoonallisuuspsykologia
dc.subject.otherPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
dc.titleHerkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204272411
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoherkkyys (psykologia)
dc.subject.ysointroversio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot