Show simple item record

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorRuuttula, Vili
dc.contributor.authorVäistö, Jarkko
dc.date.accessioned2022-04-21T06:30:05Z
dc.date.available2022-04-21T06:30:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80658
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erään pohjoispohjanmaalaisen kunnan luokanopettajien kokemia haasteita etäopetuksessa sekä työhyvinvointia COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson aikana keväällä 2020. Tavoitteenamme oli tuottaa yleiskuvaa tapahtuneesta juuri kohdekunnan näkökulmasta, jotta tutkielmasta voisi olla hyötyä tapahtumien ymmärrykseen ja mahdollisiin tulevaisuuden etäopetustilanteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla yhä vallitsevan koronapandemian takia. Tutkimusotoksen muodostivat kohdekunnan alakoulun luokanopettajat. Ehtona osallistumiseen oli, että opettaja oli toteuttanut etäopetusta kohdekunnassa kevään 2020 etäopetusjakson aikana 16.3-14.5.2020. Lopulta tutkimukseen osallistui 22 alakoulun opettajaa. Tutkielma on mixed methods - tapaustutkimus, joka sisälsi määrällistä ja laadullista aineistoa. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä marraskuussa 2021. Tutkimuksen määrälliset aineistot analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Laadullisen osuuden muodostaneet avoimet kysymykset analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että isoimmat etäopetuksen haasteet olivat tietoteknisiä, oppilaiden tukemiseen ja perheiden eritahtisuuteen liittyviä. Opettajatkaan eivät olleet kovin vakuuttuneita omista valmiuksistaan toteuttaa etäopetusta. Työhyvinvoinnin koettiin heikentyneen lisääntyneen työmäärän sekä vapaa- ja työajan sekoittumisen takia. Myös kasvokkaista vuorovaikutusta oppilaiden ja työkavereiden kanssa kaivattiin. Tuloksemme ovat pitkälti linjassa ilmiöstä tehtyjen kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten kanssa.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherhaasteet
dc.subject.otheretäopetusjakso
dc.titleLuokanopettajien haasteet ja työhyvinvoinnin muutokset COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson ajalta keväällä 2020
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204212340
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright