Luokanopettajien haasteet ja työhyvinvoinnin muutokset COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson ajalta keväällä 2020
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erään pohjoispohjanmaalaisen kunnan luokanopettajien kokemia haasteita etäopetuksessa sekä työhyvinvointia COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson aikana keväällä 2020. Tavoitteenamme oli tuottaa yleiskuvaa tapahtuneesta juuri kohdekunnan näkökulmasta, jotta tutkielmasta voisi olla hyötyä tapahtumien ymmärrykseen ja mahdollisiin tulevaisuuden etäopetustilanteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla yhä vallitsevan koronapandemian takia. Tutkimusotoksen muodostivat kohdekunnan alakoulun luokanopettajat. Ehtona osallistumiseen oli, että opettaja oli toteuttanut etäopetusta kohdekunnassa kevään 2020 etäopetusjakson aikana 16.3-14.5.2020. Lopulta tutkimukseen osallistui 22 alakoulun opettajaa. Tutkielma on mixed methods - tapaustutkimus, joka sisälsi määrällistä ja laadullista aineistoa. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä marraskuussa 2021. Tutkimuksen määrälliset aineistot analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Laadullisen osuuden muodostaneet avoimet kysymykset analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että isoimmat etäopetuksen haasteet olivat tietoteknisiä, oppilaiden tukemiseen ja perheiden eritahtisuuteen liittyviä. Opettajatkaan eivät olleet kovin vakuuttuneita omista valmiuksistaan toteuttaa etäopetusta. Työhyvinvoinnin koettiin heikentyneen lisääntyneen työmäärän sekä vapaa- ja työajan sekoittumisen takia. Myös kasvokkaista vuorovaikutusta oppilaiden ja työkavereiden kanssa kaivattiin. Tuloksemme ovat pitkälti linjassa ilmiöstä tehtyjen kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten kanssa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, Päivi; Salmi, Paula; Latvala, Juha-Matti; Husberg, Henrik (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Palkka palkan päälle : alkuopettajien flow-kokemukset työhyvinvoinnin lähteenä
Turunen, Heidi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella alkuopettajien työssään kokemia flow-kokemuksia. Tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä flow-kokemukset alkuopettajien kertomuksissa saavat sekä millainen merkitys ...