dc.contributor.advisor | Nikander, Riku | |
dc.contributor.author | Jouhtinen, Saara | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T06:38:01Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T06:38:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80566 | |
dc.description.abstract | Nykyisen kotihoidon haasteena on väestön voimakas ikääntyminen ja palvelutarpeen kasvu,
johon voidaan vastata erilaisilla teknologisilla ratkaisuilla kuten etähoivalla. Videovälitteiseen
hoitoon liittyy eettistä pohdintaa eikä sillä voida korvata kokonaan fyysisiä kotikäyntejä.
Kansainvälisissä tutkimuksissa painotetaan asiakkaan tarpeesta lähtevää teknologian
käyttöönottoa sekä käyttäjien osallistamista palveluiden suunnitteluun. Etähoiva on
tutkimusilmiönä vielä tuore, joten sen hyötyjen ja haittojen tunnistaminen vaatii lisätutkimusta.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää kotihoidon asiakkaiden etähoivaan
liittyviä vuorovaikutuskokemuksia ja merkityskokonaisuuksia.
Tutkimusasetelmana oli laadullinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto kerättiin
maaliskuussa 2021 haastattelemalla yksilöhaastatteluna kuutta (n=6) kotihoidon asiakasta,
joilla oli etähoivan päivittäiset yhteydenotot tablettitietokoneen kautta. Haastateltavista neljä
(n=4) oli naisia ja kaksi (n=2) miehiä ja he olivat iältään 72 - 89 vuotiaita. Aineiston analysointi
toteutettiin tulkitsevalla fenomenologisella IPA-menetelmällä (Interpretative
Phenomenological Analysis), joka kuuluu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuskäsityksen
alle. Tutkimuksen tuloksena asiakkaiden vuorovaikutuskokemuksista muodostui kolme
yhtenäistä yläteemaa. 1) Ohjauksellinen vuorovaikutus sisälsi vointiin painottuvaa
tehtäväkeskeistä vuorovaikutusta, joka toisaalta vahvisti myös koettua itsenäistä pärjäämistä.
2) Dialogista vuorovaikutusta ilmensivät kokemukset vastavuoroisen keskusteluyhteyden
syntymisestä, avoimesta ja rehellisestä itsensä ilmaisusta sekä keskusteluseuran saamisesta. 3)
Kokemukset keskusteluun vaikuttavista tekijöistä sisälsivät tyytyväisyyden soittoihin osana
arkea, keskusteluosapuolten persoonan merkityksen sekä soittojen keston lyhyyden.
Haastateltavien kokemukset etähoivasta näyttäytyivät pääosin positiivisena.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että etähoivan soitoilla on mahdollista
saavuttaa luottamuksellinen vuorovaikutussuhde. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla voidaan
edistää etähoivapalvelun kehittämistä asiakaslähtöisempään suuntaan. Tutkimuksessa kerättyjä
yksilöllisiä kokemuksia ja niistä tehtyjä tulkintoja voidaan hyödyntää esimerkiksi etähoivan
soittojen keston ja sisällön suunnittelussa tai arvioinnissa. Tutkimuksella on yhteiskunnallista
merkittävyyttä, sillä teknologiaa suositetaan lisäämään valtakunnallisesti ikääntyneiden
palveluiden kehittämisessä. Jatkotutkimuksena tarvitaan määrällistä tutkimusta etähoivan
vaikuttavuuden osoittamiseen. | fi |
dc.description.abstract | Due to the aging of the population the number of clients in home care services is increasing.
The growing need for services can be coped with technological solutions like virtual home
care. Virtual home care cannot replace physical face-to-face contacts, and there are lots of
ethical issues to be considered. International studies emphasize the importance of technology
that is based on client’s needs and their active involvement in technology development. Since
virtual care as a phenomenon is new, there is a need for further research in order to recognize
the benefits and disadvantages of virtual home care. The purpose of this Master’s thesis was to
investigate the experiences about interaction among older clients of home care with telecare
services.
The study design of this Master’s thesis was qualitative and research data was collected in
March 2021 by interviewing the virtual home care clients (n=6), who had daily contacts via
tablet computer. Of the study participants, four (n=4) were women and two (n=2) were men
aged between 72 - 89 years. The analysis method used in this study was Interpretative
Phenomenological Analysis. As a result, three common themes were found:
1) Guidance-based interaction included one-way communication from nurse to client to
accomplish certain tasks. A sense of self management was an important aspect of this theme.
2) Dialogical interaction consisted of mutual, open conversations with special kind of mental
connection. Participants found it important to have ordinary casual conversational moments in
between care tasks. They also appreciated honest self-expression.
3) Experiences about factors that impact conversation included contentment toward video calls
as a part of everyday routines, meaning of personality of conversation participants and sense of
short-term nature of video calls. According to this study the experiences about virtual home
care were mainly positive.
This study concluded that it is possible to create a reliable interaction relationship via virtual
home care video calls. The results of this Master’s thesis can be utilized for developing and
evaluating virtual home care so that it takes into account users’ needs more than before. This
study demonstrates what kind of content and duration is recommended when designing the
video calls for elderly clients. As a conclusion there is an urgent need for technological
solutions for elderly care in our society and therefore more quantitative research is needed to
add knowledge on the impact and effectiveness of virtual home care services. | en |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | etähoiva | |
dc.title | Etähoivasta saadut vuorovaikutuskokemukset ikääntyneillä kotihoidon asiakkailla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204122245 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Gerontologia ja kansanterveys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Gerontology and Public Health | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50423 | |
dc.subject.yso | ikääntyneet | |
dc.subject.yso | kotihoito | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | asiakkaat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |