Etähoivasta saadut vuorovaikutuskokemukset ikääntyneillä kotihoidon asiakkailla
Abstract
Nykyisen kotihoidon haasteena on väestön voimakas ikääntyminen ja palvelutarpeen kasvu,
johon voidaan vastata erilaisilla teknologisilla ratkaisuilla kuten etähoivalla. Videovälitteiseen
hoitoon liittyy eettistä pohdintaa eikä sillä voida korvata kokonaan fyysisiä kotikäyntejä.
Kansainvälisissä tutkimuksissa painotetaan asiakkaan tarpeesta lähtevää teknologian
käyttöönottoa sekä käyttäjien osallistamista palveluiden suunnitteluun. Etähoiva on
tutkimusilmiönä vielä tuore, joten sen hyötyjen ja haittojen tunnistaminen vaatii lisätutkimusta.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää kotihoidon asiakkaiden etähoivaan
liittyviä vuorovaikutuskokemuksia ja merkityskokonaisuuksia.
Tutkimusasetelmana oli laadullinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto kerättiin
maaliskuussa 2021 haastattelemalla yksilöhaastatteluna kuutta (n=6) kotihoidon asiakasta,
joilla oli etähoivan päivittäiset yhteydenotot tablettitietokoneen kautta. Haastateltavista neljä
(n=4) oli naisia ja kaksi (n=2) miehiä ja he olivat iältään 72 - 89 vuotiaita. Aineiston analysointi
toteutettiin tulkitsevalla fenomenologisella IPA-menetelmällä (Interpretative
Phenomenological Analysis), joka kuuluu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuskäsityksen
alle. Tutkimuksen tuloksena asiakkaiden vuorovaikutuskokemuksista muodostui kolme
yhtenäistä yläteemaa. 1) Ohjauksellinen vuorovaikutus sisälsi vointiin painottuvaa
tehtäväkeskeistä vuorovaikutusta, joka toisaalta vahvisti myös koettua itsenäistä pärjäämistä.
2) Dialogista vuorovaikutusta ilmensivät kokemukset vastavuoroisen keskusteluyhteyden
syntymisestä, avoimesta ja rehellisestä itsensä ilmaisusta sekä keskusteluseuran saamisesta. 3)
Kokemukset keskusteluun vaikuttavista tekijöistä sisälsivät tyytyväisyyden soittoihin osana
arkea, keskusteluosapuolten persoonan merkityksen sekä soittojen keston lyhyyden.
Haastateltavien kokemukset etähoivasta näyttäytyivät pääosin positiivisena.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että etähoivan soitoilla on mahdollista
saavuttaa luottamuksellinen vuorovaikutussuhde. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla voidaan
edistää etähoivapalvelun kehittämistä asiakaslähtöisempään suuntaan. Tutkimuksessa kerättyjä
yksilöllisiä kokemuksia ja niistä tehtyjä tulkintoja voidaan hyödyntää esimerkiksi etähoivan
soittojen keston ja sisällön suunnittelussa tai arvioinnissa. Tutkimuksella on yhteiskunnallista
merkittävyyttä, sillä teknologiaa suositetaan lisäämään valtakunnallisesti ikääntyneiden
palveluiden kehittämisessä. Jatkotutkimuksena tarvitaan määrällistä tutkimusta etähoivan
vaikuttavuuden osoittamiseen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204122245Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish