Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTerävä, Johanna
dc.contributor.authorLoikala, Kaisa
dc.date.accessioned2022-03-28T06:33:53Z
dc.date.available2022-03-28T06:33:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80389
dc.description.abstractViimeisten vuosikymmenien aikana suomalaisissa perherakenteissa on tapahtunut suuria muutoksia. Lapsiperheiden kokonaismäärä Suomessa on laskussa ja ydinperhemallin rinnalle on tullut uusia perhemuotoja. Perhettä on tutkittu pitkään ja monista tulokulmista, mutta varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta tehtyä tutkimusta löytyy vain vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selventää ja kuvata varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä perheestä. Tutkimuksella pyritään saamaan tietoa siitä, miten lapset määrittelevät perheen, ketkä he nimeävät siihen kuuluvaksi ja minkälaisilla perusteilla. Tutkimuksen kohderyhmä on 5–6-vuotiaat lapset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografisella tutkimusotteella. Aineistonkeruu toteutettiin monimetodisesti haastattelemalla lapsia pareittain ja visuaalisella aineistonkeruumenetelmällä. Lapset askartelivat haastattelun aikana perhekollaasin leikkaamalla kuvia aikakausilehdistä. Tutkimukseen osallistui 13 lasta kahdesta eri keskisuomalaisesta päiväkodista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhe on keskeinen asia lasten elämässä. Lasten perhekäsitykset rakentuivat neljän eri perhekäsitystyypin pohjalta. Nämä olivat tärkeä perhe, biologinen perhe, tekevä perhe sekä itsestäänselvä perhe. Lapset nimesivät kollaasiperheiden jäseniksi pääasiassa lemmikkejä, vanhempia tai huoltajia, isovanhempia ja lapsia. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että lapset ymmärtävät perheiden moninaisuuden ja hyväksyvät toisenlaisia perhemuotoja kuin omansa. Tutkimus antaa perheille sekä perheiden parissa työskenteleville tietoa lasten perhekäsityksestä ja auttaa lapsen perheidentiteetin tukemisessa sekä toisenlaisten perheiden kunnioittavassa kohtaamisessa.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervisuaaliset menetelmät
dc.subject.otherlasten näkökulma
dc.subject.otherlapsinäkökulmainen tutkimus
dc.title”Ei todellakaan aina perhe asu samassa paikassa. Paitsi lasten kanssa täytyy jonkun asua.” : 5–6-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä ja perheenjäsenyydestä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203282074
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoperheenjäsenet
dc.subject.ysoperhekäsitykset
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysolapsiperheet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright