Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää viidesluokkalaisen käsityksiä perheestä. Käsityksiä pyritään löytämään viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa täydentävänä osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mikä tekee perheestä perheen?
Tutkielmaan osallistui 28 viidennen luokan oppilasta. Aineisto kerättiin erään keskipohjanmaalaisen alakoulun kolmelta eri viidenneltä luokalta keväällä 2017. Oppilaat tuottivat perhepiirustuksen ja vastasivat kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?”, kukin ryhmä kolmen eri oppitunnin aikana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin mukaisesti.
Fenomenografisen analyysin pohjalta muodostetut kuvauskategoriat kuvaavat tutkielman tuloksia. Perhepiirustuksista johdetut tulokset osoittavat, että viidesluokkalaisen käsitys perheestä voidaan määritellä viiden eri kategorian avulla. Nämä kategoriat tarkastelevat perheen tietynlaista arvojärjestystä, yhteenkuuluvuuden tunnetta, vanhempien merkitystä, sisarusten tärkeyttä ja lemmikkien osallisuutta perheessä. Aineistoa täydentävänä osana olleet viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?” -analyysin tuloksena saadut kuvauskategoriat täydentävät piirustuksista johdettuja tuloksia. Viidesluokkalaisten käsitys siitä, mikä tekee perheestä perheen, osoitetaan tutkielmassa neljänä kategoriana. Viidesluokkalaisten mukaan perheestä tekee perheen toisten huomioiminen, vapaa-ajan toiminta, yhdessäolo ja positiiviset tunnetilat.
Tutkielmasta saadut tulokset tarjoavat luokanopettajalle ja vanhemmille arvokasta tietoa viidesluokkalaisen perhekäsityksestä. Tutkielman tuloksista saatu informaatio voi auttaa opettajaa ymmärtämään paremmin oppilaan taustoja. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää, mutta se ei saa olla ainoastaan vanhemman ja opettajan välistä vuorovaikutusta. On tärkeää saada myös oppilaan ääni kuuluviin. Lapset tutkimuksenkohteena tuovat oman haasteensa ja lapsilta saatuun tietoon tulee suhtautua kriittisesti. Lapsilta saatu tieto kuitenkin täydentää aikuisilta saatua informaatiota ja tutkittavana joukkona lapset mahdollistavat erilaisen näkökulman tutkimukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Iskäki joskus leegoilee" : lasten käsityksiä perheestä ja perheen ajankäytöstä
Savikko, Maria (2013)Savikko, Maria 2013. ”ISKÄKI JOSKUS LEEGOILEE” Lasten käsityksiä perheestä ja perheen ajankäytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. 82 sivua + liitteet. Tämän ... -
”Ei todellakaan aina perhe asu samassa paikassa. Paitsi lasten kanssa täytyy jonkun asua.” : 5–6-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä ja perheenjäsenyydestä
Loikala, Kaisa (2022)Viimeisten vuosikymmenien aikana suomalaisissa perherakenteissa on tapahtunut suuria muutoksia. Lapsiperheiden kokonaismäärä Suomessa on laskussa ja ydinperhemallin rinnalle on tullut uusia perhemuotoja. Perhettä on tutkittu ... -
"Lohduttaja, hauskuttaja, raivopesä" : 10-11-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä
Kataja, Inka (2002) -
Arkea, tunteita ja perhesiteitä : artikkelikokoelma perheen historiasta keskiajalta nykypäivään
Niiranen, Anna (Agricola, Suomen humanistiverkko, 2021)Perhe nähdään usein monoliittina, joka on pysynyt muuttumattomana yhteiskunnan peruspilarina läpi vuosisatojen. Monille menneisyyden perhe hohtaa nostalgista valoa, vastakohtana nykyajan sirpaleisena pidetylle perhe-elämälle. ... -
Nuorten aikuisten käsityksiä tulevaisuuden perheistä
Pirskanen, Henna; Eerola, Petteri; Jokinen, Kimmo (Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.