Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTammelin, Mia
dc.contributor.authorForsman, Polina
dc.date.accessioned2022-03-28T06:26:10Z
dc.date.available2022-03-28T06:26:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80385
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoitus on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja sisältöanalyysin avulla tuoda esille lapsilähtöinen lähestymistapa lasten kanssa tehtävässä sosiaalityössä. Tavoitteenani on myös kuvata konkreettisia lapsilähtöisiä työmenetelmiä, joiden avulla työntekijä voi käydä lapsen kanssa läpi tämän tunteita ja kaltoinkohtelun kokemuksia. Tutkimusaineistoni koostuu viidestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista ja kahdesta väitöskirjasta. Työni teoreettinen viitekehys sisältää lapsilähtöisyyden lisäksi kiintymyssuhdeteorian ja lapsen kaltoinkohtelun. Lukuisten tutkimusten mukaan lapsen kaltoinkohtelulla on kauaskantoiset seuraukset, jotka vaikuttavat vielä pitkälti hänen aikuisikäänsä. Lasta on lastensuojelutyössä pitkälti autettu vanhemman kautta. Lapsilähtöinen lähestymistapa korostaa lapsen edun toteutumisen lisäksi lapsen kohtaamista omana itsenään, myötätuntoisesti ja lapsentahtisesti. Myös lainsäädäntö velvoittaa kuulemaan lapsen mielipidettä. Kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on lastensuojelutyössä ensiarvoisen tärkeää. Huolestuttavia ovat kuitenkin tutkimusaineistosta nousevat tulokset, joiden mukaan esimerkiksi palvelutarpeen arvioinnissa lapsen kaltoinkohtelu jää enimmäkseen tunnistamatta. Tuloksissa korostuu työntekijöiden täydennyskoulutuksen tarve lasten kohtaamiseen. Lapsilähtöiseen lähestymistapaan toivottiin myös esimiesten tukea ja pienempiä asiakasmääriä. Tutkimusaineiston mukaan lapsen edun mukaista olisi ottaa luovia ja terapeuttisia menetelmiä osaksi lasten kanssa tehtävää sosiaalityötä. Kaltoinkohdeltu lapsi ei välttämättä osaa ilmaista tunteitaan pelkästään puhumalla, jolloin muunlaiset menetelmät voivat olla ainoa sopiva työskentelymuoto.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsen kaltoinkohtelu
dc.titleKaltoinkohdeltu lapsi sosiaalityössä : lapsilähtöisyys lastensuojelun työmenetelmissä ja lähestymistavoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203282070
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysolapsilähtöisyys
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokaltoinkohtelu
dc.subject.ysoperheväkivalta
dc.subject.ysolapsiperheet
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot