Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten itsemääräämisteorian eri osa-alueet toteutuvat
ammattitason jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta. Kilpaurheilussa pyritään
yleensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, mikä voidaan saavuttaa valmentajan ja pelaajan
välisellä toimivalla yhteistyöllä. Kilpailullisuus ja ulkoiset paineet saattavat vaikuttaa valmentajan toimintaan, joka voi heikentää pelaajan motivaatiota ja hyvinvointia. Tarkoituksena on
kuvata ja ymmärtää miten valmentajat toteuttavat Decin ja Ryanin (2007) itsemääräämisteorian
osa-alueita heidän valmennuksessaan ja millä tavalla ne vaikuttavat pelaajien motivaatioon,
viihtymiseen ja hyvinvointiin.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui 13 ammattitason mies- sekä naispelaajista. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja tieteenfilosofisesti tutkimus nojaa fenomenologis-
hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla
ja analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin
keväällä 2021 etäyhteyksiä käyttäen ja kaikki aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon. Aineisto
jaettiin merkitysyksikköihin itsemääräämisteorian osa-alueiden eli koetun autonomian, koetun
pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan.
Tutkimuksesta nousi esille pääteemoja, joiden mukaan pelaajat kokivat itsemääräämisteorian
toteutuvan tai puuttuvan. Autonomia toteutui valmennustyyleissä, joissa valmentaja luotti pelaajiin, oli hyvä vuorovaikutustilanteissa sekä omasi hyvän tilannetajun. Autonomiaa puolestaan heikensi autoritäärinen valmennusote, minäsuuntautuneen motivaatioilmaston luominen
sekä pelaajien lokerointi tiettyihin rooleihin. Koettua pätevyyttä paransi valmentajan tunnetaidot, turvallisen ilmapiirin luominen, tehtäväsuuntautunut valmennusote sekä palkitseminen. Pelaajien pätevyyttä heikensi negatiivinen vuorovaikutus tai vuorovaikutuksen puute kokonaan,
eriarvoisuus ja minäsuuntautunut motivaatioilmasto. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta paransi valmentajan tasa-arvoinen toiminta, joukkuehengen arvostaminen sekä pelaaja- ja ihmisläheinen
lähestymistapa. Sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen vaikutti heikentävästi epätasa-arvoinen kohtelu, pelaajien ulos sulkeminen ja vähäinen yhteisöllisyyden arvostus.
...
The aim of this study was to find out how the different areas of self-determination theory come
true in professional ice hockey coaching from the players’ perspective. The goal in elite sports is
to reach the performance possible which can be achieved through functioning co-operation between the player and the coach. The competitiveness and outer pressure may affect the actions
of the coach which can lower the motivation and well-being of the player. Self-determination
theory (Deci & Ryan 1985; 2017) has been one of the most popular theories used to describe
human motivation. The purpose of this study is to describe and understand how the coaches
fulfill the areas of self-determination theory in their coaching and how this affects the motivation, well-being and enjoyment of the players.
The study is a qualitative study and the study material comprehended interviews of 13 professional level male and female ice hockey players. The research method is hermeneutic phenomenological. Half structured theme interviews were used in collecting the study material. The
analysis was made using theory-based content analysis. The interviews were done in the spring
of 2021 by using remote connections. The study material was transcripted, after which it was
analyzed by coding it in to the meanings according to the areas of self-determination theory
which were autonomy, competence, and relatedness.
The study found some main principles, according to which the players either did or did not
experience the fulfillment of the self-determination theory. Autonomy was fulfilled in coaching
styles in which the coach trusted the player, had good interaction skills and had good discretion.
On the other hand, the experience of autonomy was declined if the coaching style was authori-
tarian, the motivational climate was self-motivated, or players’ roles were strict. The experience
of competence was fulfilled by coaches emotional skills, creating a safe environment, goal-
orientated motivational climate, and rewarding players. The experience of competence was de-
clined by negative interaction or the lack of interaction, inequality and self-motivated motivational climate. Finally, the experience of relatedness was enhanced by equal actions of the
coach, valuing the cohesion, and human orientation of the coach. The experience of relatedness
was declined by inequal treatment, social isolating, and low valuing of cohesion.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valmentajan ja pelaajan vuorovaikutuksen yhteys pelaajan koettuun itseluottamukseen U20 SM-sarjan jääkiekkoilijoilla
Huttu, Teemu; Järvenpää, Joel (2024)The purpose of this study was to describe and understand the connection between coach-player interaction and player perceived self-confidence. We examined various coaching methods to support player self-confidence as well ... -
"Tosi fiksu valmentaja" : juniorijääkiekkoilijoiden kokemuksia valmennuksesta
Hietala, Maria; Skyttä, Anu (2005) -
Nuoren jääkiekkoilijan psyykkinen profiili ja intohimon kokeminen jääkiekkoa kohtaan
Stenholm, Johanna (2012) -
B-SM jääkiekkoilijoiden koettu motivaatioilmasto, tavoiteorientaatio, koettu pätevyys ja intentio sekä niiden yhteydet pelaajien viihtymiseen lajissaan
Taruvuori, Teemu; Parkkola, Petteri (2015)TIIVISTELMÄ Taruvuori, T. & Parkkola, P. (2015). B-SM jääkiekkoilijoiden koettu motivaatioilmasto, tavoiteorientaatio, koettu pätevyys ja intentio sekä niiden yhteydet pelaajien viihtymiseen lajissaan. Liikuntapedagogiikan ... -
Muodostelmaluistelun lajianalyysi
Ahonen, Elisa; Bister, Inka (2011)