dc.contributor.advisor | Newby, Andrew | |
dc.contributor.advisor | Ahonen , Pertti | |
dc.contributor.author | Hoppu, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2022-02-18T10:17:15Z | |
dc.date.available | 2022-02-18T10:17:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79836 | |
dc.description.abstract | 1700-luvun lopulla Eurooppaa leimasi merkittävä kulttuurillinen ja yhteiskunnallinen muutos. Näiden muutosten keskiössä vaikuttivat Emma Hamilton, Angelica Kauffman ja Georgiana, Devonshiren herttuatar. Heidän muotokuvansa heijastavat muuttuvaa yhteiskuntaa, mutta myös heidän yksilöllistä elämäänsä ja uraansa. Jokainen kolmesta naisesta on kuvattu useissa eri muotokuvissa 1700-luvun lopun merkittävien muotokuvataiteilijoiden toimesta. Tutkielmassa tarkastellaan Emman, Kauffmanin ja Devonshiren herttuattaren näkyvää ja muuttuvaa identiteettiä heidän muotokuviensa kautta.
Alkuperäislähteenä toimivat muotokuvat Emmasta, Kauffmanista ja Devonshiren herttuattaresta, jotka edustavat kohteiden elämän eri vaiheista. Jokaisesta henkilöstä on 4–5 teosta, joita analysoidaan ikonograafisten ja semioottisten menetelmien kautta. Tutkimus perustuu sukupuolen- ja historiantutkimuksen näkökulmaan.
Tutkimuksessa korostuu sukupuolen merkitys muotokuvien kautta välittyvässä identiteetissä. Emma, Kauffman ja Devonshiren herttuatar edustivat säätyläisnaisen etuoikeutettua asemaa ja heidän identiteettinsä välittyy vahvana teoksissa. Perinteisesti nainen kuvataan passiivisena objektina länsimaisessa taiteessa, mutta tutkimuksessa tulee esille kohteiden aktiivinen identiteetin korostamisen muotokuvissa. Jokainen tutkimuksen naisista eli säätyläisnaiselle poikkeuksellisen vapaata ja julkista elämää, mikä näkyy vahvasti muotokuvien semiotiikassa. Tämä vaikutti myös keskusteluun heidän seksuaalisuudestaan, sillä julkinen tila on perinteisesti nähty maskuliinisena. Jokainen naisista korosti tai peitti sukupuoltaan ja seksuaalisuuttaan eri tavalla riippuen heidän asemastaan, työstään ja tavoitteistaan. | fi |
dc.description.abstract | At the end of the 18th century, Europe was under major cultural and social changes. At the center of these changes were Emma Hamilton, Angelica Kauffman and Georgiana, Duchess of Devonshire. Their portraits reflect a changing society, but also their individual lives and careers. Each of the three women has been depicted in several different portraits by prominent portrait artists of the late 18th century. The dissertation examines the visible and changing identities of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire through their portraits.
The primary sources are portraits of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire, representing their lives in different stages. There are 4–5 portraits of each women, which are analyzed through iconographic and semiotic methods. The research is based on the perspective of gender and historical research.
The study emphasizes the importance of gender as an identity and how it’s transmitted through portraits. Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire represented the privileged position of upper class women and their identities are strongly conveyed in the portraits. Traditionally, a woman is depicted as a passive object in Western art, but research reveals the active participation of the women in the creation of their portraits. Each of the women in the study had an exceptionally free and public life, which is strongly reflected in the semiotics of portraits. This also contributed to the debate over their sexuality, as public space had traditionally been seen as masculine. Each of the women emphasized or covered their gender and sexuality differently depending on their status, profession and aims in life. | en |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Iso-Britannia | |
dc.subject.other | 1700-luku | |
dc.subject.other | uusklassismi | |
dc.subject.other | naistaiteilija | |
dc.title | ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202181562 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yleinen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | General History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3033 | |
dc.subject.yso | seksuaalisuus | |
dc.subject.yso | semiotiikka | |
dc.subject.yso | ikonografia | |
dc.subject.yso | muoti | |
dc.subject.yso | uusklassismi | |
dc.subject.yso | muotokuvat | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | muotokuvat | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | naisen asema | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | naishistoria | |
dc.subject.yso | historiantutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |